Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoäly musiikin oppimisessa ja luovuudessa : teoreettinen viitekehys tekoälyn vaikutuksista musiikin oppimiseen ja luovuuteen

Kivimäki, Ilkka (2025)

 
Avaa tiedosto
Kivimaki_Ilkka.pdf (4.107Mt)
Lataukset: 


Kivimäki, Ilkka
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319908
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tekoälyn soveltamista musiikin opetuksessa ja sen mahdollisia vaikutuksia sekä haasteita. Työn tavoitteena on tutkia, kuinka tekoälyä voisi hyödyntää musiikin opetuksessa ja miten opettajat ja oppijat mahdollisesti voivat käyttää tekoälypohjaisia työkaluja oppimisprosessissa ja luovassa työskentelyssä.
 
Tekoäly on tuonut uusia tapoja oppia, opettaa ja luoda musiikkia. Sillä on kuitenkin yhä monia rajoitteita, kuten teknisiä, luovia ja inhimilliseen tulkintaan liittyviä. Tekoäly tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia säveltämiseen, nuotinnukseen, itsenäisen harjoittelun ohjaukseen ja oppimisen personointiin.
 
Opinnäytetyö perustuu taustaselvitykseen ja empiiriseen testaukseen, jossa arvioidaan tekoälypohjaisten sovellusten käyttöä yleisesti sekä niiden potentiaalia musiikin opetuksessa. Tarkasteluun sisältyy myös kielimalli ja sen soveltuvuus opetusmateriaalin, hallinnollisten asioiden sekä oppimiskokemuksen laadintaan.
 
Työssä käy ilmi, että tekoälyllä voi olla monipuolinen rooli musiikin opetuksessa. Sovelluksista ja kielimalleista on erityisesti apua materiaalin laatimisessa, itsenäisessä oppimisessa, säveltämisessä ja opetuksen räätälöinnissä. Niiden käyttö vaatii kuitenkin kriittistä arviointia ja pedagogista harkintaa.
 
Haasteina tekoälyn käytössä ovat sovellusten rajoitukset, kuten epätarkkuus monimutkaisissa tehtävissä, tekijänoikeuskysymykset sekä tekoälyn yhdistäminen perinteiseen pedagogiikkaan. Tekoäly ei voi korvata opettajaa, mutta se voi toimia hyödyllisenä apuvälineenä.
 
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää musiikinopettajat, oppijat ja muusikot, jotka haluavat integroida tekoälyä opetukseen ja omaan työskentelyyn. Työ tarjoaa esimerkkejä tekoälyn soveltamisesta sekä pohtii sen eettisiä ja pedagogisia vaikutuksia. Aihepiiri ja sen käsittely tarjoavat tarttumapintaa myös muiden alojen kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste