Asiakaslähtöinen verkkokaupan kehitys : Tuppu-Kaluste Oy Konkreettiset kehitysehdotukset verkkokaupan käytettävyyden ja laajentumisen tueksi
Machlitt, Silja; Pääskynkivi, Milja (2025)
Machlitt, Silja
Pääskynkivi, Milja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319831
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Tuppu-Kaluste Oy:n verkkokaupan kehittämiseen asiakaslähtöisesti. Yritys aikoo uudistaa verkkokauppaansa syksyllä 2025, ja tavoitteena on laatia konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka tukevat kyseistä uudistusta ja parantavat verkkokaupan käyttäjäkokemusta sekä kaupallista tehokkuutta. Työssä selvitetään nykyisen verkkokaupan vahvuudet ja kehityskohteet asiakkaiden näkökulmasta sekä kartoitetaan verkkokaupasta puuttuvia ominaisuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu koostui teemahaastatteluista, käytettävyystesteistä sekä kilpailija-analyysista. Lisäksi hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijoiden näkemyksiä verkkokaupan kehittämisestä. Tiedonkeruun avulla tunnistettiin asiakaslähtöisiä kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys voi optimoida verkkokauppansa rakenteen, sisällön ja tekniset ominaisuudet.
Tulosten perusteella laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka auttavat Tuppu-Kaluste Oy:ta tekemään perusteltuja päätöksiä verkkokauppansa uudistamisessa. Opinnäytetyön tuloksina esitetään kehitysehdotuksia, joista keskeisimmät liittyvät erityisesti verkkosivuston visuaalisen ilmeen ja käytettävyyden parantamiseen, verkkosivujen sisällön esitystavan selkeyttämiseen sekä asiakaskokemuksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Ehdotusten tavoitteena on lisätä verkkokaupan houkuttelevuutta ja tukea sen kaupallista kasvua. Tulevaisuudessa verkkokaupan parantamisen odotetaan vahvistavan yrityksen brändiä, kasvattavan sen tunnettuutta sekä lisäävän myyntiä pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu koostui teemahaastatteluista, käytettävyystesteistä sekä kilpailija-analyysista. Lisäksi hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijoiden näkemyksiä verkkokaupan kehittämisestä. Tiedonkeruun avulla tunnistettiin asiakaslähtöisiä kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys voi optimoida verkkokauppansa rakenteen, sisällön ja tekniset ominaisuudet.
Tulosten perusteella laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka auttavat Tuppu-Kaluste Oy:ta tekemään perusteltuja päätöksiä verkkokauppansa uudistamisessa. Opinnäytetyön tuloksina esitetään kehitysehdotuksia, joista keskeisimmät liittyvät erityisesti verkkosivuston visuaalisen ilmeen ja käytettävyyden parantamiseen, verkkosivujen sisällön esitystavan selkeyttämiseen sekä asiakaskokemuksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Ehdotusten tavoitteena on lisätä verkkokaupan houkuttelevuutta ja tukea sen kaupallista kasvua. Tulevaisuudessa verkkokaupan parantamisen odotetaan vahvistavan yrityksen brändiä, kasvattavan sen tunnettuutta sekä lisäävän myyntiä pitkällä aikavälillä.
