Erityisruokavaliot päiväkotihoidossa : Toimintamalli päiväkotihoidon erityisruokavaliotilanteessa
Peltomaa, Sirpa (2025)
Peltomaa, Sirpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää moniammatillisena yhteistyönä toimintamalli päiväkodin erityisruokavaliotilanteessa sekä siihen liittyvä ilmoituslomake. Työn osatutkimuksena selvitettiin Nivalan kaupungin varhaiskasvatuksen päiväkotien erityisruokavalioiden määrä- ja laatutiedot vuonna 2023 ja niitä verrattiin vuonna 2014 tehtyyn tutkimukseen. Lisäksi kartoitettiin tutkimukseen osallistuneiden yhteistyötahojen henkilöstön erityisruokavaliotietämystä sekä nykyinen toimintamalli erityisruokavalio-tilanteessa niin varhaiskasvatuksen kuin ruokapalveluiden näkökulmasta. Päiväkotien erityisruokavalioiden tarkastelu moniammatillisena yhteistyönä oli aiheellinen vuonna 2023 tapahtuneen hyvinvointialueuudistuksen ja PPE-Köökki Oy:n perustamisen takia.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimuksellisia lähestymistapoja. Nivalan kaupungin päivähoidon erityisruokavaliomäärä- ja laatutiedot vuonna 2023 selvitettiin Nivalan päiväkotikeittäjille (n=6) lähetetyllä yhteenvetolomakkeella. Henkilöstön erityisruokavaliotietämyskysely (n=73) sekä erityisruokavaliotoiminnan nykytilakysely (n=5 varhaiskasvatus, n=7 ruokapalvelu) toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Analyysimenetelminä käytettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa sekä Webropol-raportointityökalua. Toimintamallin luominen toteutettiin laadullisena kehittämistyönä ja tiedonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu (n=6). Aineisto analysoitiin purkamalla ja luokittelemalla vastaukset teemoittain. Tiedotus- ja haastattelutilaisuuksista (teematilaisuuksista) tehtiin muistiot tekoälyn avulla. Muistioita hyödynnettiin litteroinnin tukena.
Tutkimustuloksina selvisi, että Nivalan kaupungin varhaiskasvatuksen päivähoidon erityisruokavalioiden määrä oli kasvanut. Vuonna 2014 erityisruokavalioiden osuus oli 23,2 % (n=353) ja vuonna 2023 se oli 33,9 % (n=390). Erityisruokavaliotietämyskyselyn perusteella vastauksissa tuli hajontaa, mikä edellyttää yhtenäisen näkemyksen aikaansaamiseksi kaikille yhteistä erityisruokavaliokoulutusta. Nykytilakartoituksessa niin varhaiskasvatuksen kuin ruokapalvelun käytänteet erityisruokavaliotilanteessa olivat varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksen hyvien käytänteiden mukaiset. Tässä työssä kehitetty toimintamalli ja ilmoituslomake selkeyttivät eri toimijatahojen toimintaa, tehtäviä ja vastuita päiväkodin erityisruokavaliotilanteessa.
Yhteiskoulutusten ja yhteistyön avulla erityisruokavalioita on mahdollista karsia.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimuksellisia lähestymistapoja. Nivalan kaupungin päivähoidon erityisruokavaliomäärä- ja laatutiedot vuonna 2023 selvitettiin Nivalan päiväkotikeittäjille (n=6) lähetetyllä yhteenvetolomakkeella. Henkilöstön erityisruokavaliotietämyskysely (n=73) sekä erityisruokavaliotoiminnan nykytilakysely (n=5 varhaiskasvatus, n=7 ruokapalvelu) toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Analyysimenetelminä käytettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa sekä Webropol-raportointityökalua. Toimintamallin luominen toteutettiin laadullisena kehittämistyönä ja tiedonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu (n=6). Aineisto analysoitiin purkamalla ja luokittelemalla vastaukset teemoittain. Tiedotus- ja haastattelutilaisuuksista (teematilaisuuksista) tehtiin muistiot tekoälyn avulla. Muistioita hyödynnettiin litteroinnin tukena.
Tutkimustuloksina selvisi, että Nivalan kaupungin varhaiskasvatuksen päivähoidon erityisruokavalioiden määrä oli kasvanut. Vuonna 2014 erityisruokavalioiden osuus oli 23,2 % (n=353) ja vuonna 2023 se oli 33,9 % (n=390). Erityisruokavaliotietämyskyselyn perusteella vastauksissa tuli hajontaa, mikä edellyttää yhtenäisen näkemyksen aikaansaamiseksi kaikille yhteistä erityisruokavaliokoulutusta. Nykytilakartoituksessa niin varhaiskasvatuksen kuin ruokapalvelun käytänteet erityisruokavaliotilanteessa olivat varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksen hyvien käytänteiden mukaiset. Tässä työssä kehitetty toimintamalli ja ilmoituslomake selkeyttivät eri toimijatahojen toimintaa, tehtäviä ja vastuita päiväkodin erityisruokavaliotilanteessa.
Yhteiskoulutusten ja yhteistyön avulla erityisruokavalioita on mahdollista karsia.