Vaatteiden kulutus ja elinkaaren merkitys nuorille
Vihtari, Mervi (2015)
Vihtari, Mervi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214719
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli ottaa selvää, miten nuoret kuluttavat vaatteita hankkimishetkestä aina niiden hävittämiseen asti. Teoriaosuudessa kerron, millaisia nuoret kuluttajat ovat, miten he kuluttavat vaatteita, miten kuluttaja käyttäytyy ostoksilla ja millä keinoilla vaatteiden käyttöikää voidaan pidentää. Teoriaosuudessa käsittelen myös pyykinpesuaineita, vaatteiden kierrätysmahdollisuuksia ja lopuksi vaatteiden ympäristömerkkejä.
Teoriaosuuden jälkeen käydään läpi tutkimus ja tulosten analysointi. Tutkimus suoritettiin kyselyn avulla, joka kohdistettiin Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja Facebookin kautta nuorille. Kyselyyn vastasi 517 henkilöä.
Tutkimuksesta selvisi, että nuoret ostavat maltillisissa rahamäärillä vaatteita. Ostopäätöksiin ei vaikuta, miten vaatteet tulee pestä tai hoitaa eikä valmistusmaalla tai ympäristömerkinnällä ole suurta merkitystä. Tutkimustulokset antavat toisen kuvan, mitä teoriaosuudessa etukäteen oletin.
Teoriaosuuden jälkeen käydään läpi tutkimus ja tulosten analysointi. Tutkimus suoritettiin kyselyn avulla, joka kohdistettiin Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja Facebookin kautta nuorille. Kyselyyn vastasi 517 henkilöä.
Tutkimuksesta selvisi, että nuoret ostavat maltillisissa rahamäärillä vaatteita. Ostopäätöksiin ei vaikuta, miten vaatteet tulee pestä tai hoitaa eikä valmistusmaalla tai ympäristömerkinnällä ole suurta merkitystä. Tutkimustulokset antavat toisen kuvan, mitä teoriaosuudessa etukäteen oletin.