Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vaihtoehtoisten polttoaineiden hyödyntäminen kiertotalouden kuljetuksissa

Kaukonen, Reidar (2025)

 
Avaa tiedosto
Kaukonen_Reidar.pdf (964.7Kt)
Lataukset: 


Kaukonen, Reidar
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten kaasun ja sähkön, hyödyntämistä toimeksiantajan kiertotalouden kuljetuksissa. Työssä tarkastellaan laajalti maantiekuljetusten ja erityisesti kiertotalouden kuljetusten nykytilannetta ja näissä käytettävää kalustoa.
Tutkimuksen tavoitteena on vertailla dieselkäyttöisen kuorma-auton ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen kannattavuutta. Työssä tutkitaan erilaisten reittien polttoainekulutuksia, kuorma-autojen käyttökustannuksia sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden ympäristövaikutuksia. Toimeksiantaja haluaa vähentää polttoainekustannuksia ja tarkastella mahdollisuuksia päivittää kalustoa kaasukäyttöiseksi vaarantamatta toimintavarmuutta.

Tutkimuksessa käytetään laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan merkityksiä ja määrällisessä tutkimuksessa kerätään tietoa erilaisista kirjallisista lähteistä sekä toimeksiantajan järjestelmistä. Tutkimusmetodeina käytetään sekä ensimmäisen että toisen käden aineistoja, kuten tilastotietoja, tutkimuksia sekä internetlähteitä.

Päätutkimuskysymys on, missä määrin voidaan tehokkaasti hyödyntää kaasukäyttöisiä kuorma-autoja kiertotalouden liikenteissä. Alatutkimuskysymyksiä ovat polttoainekustannusten ja päästöjen vertailu dieselin ja kaasun välillä sekä toimintavarmuuden säilyttäminen.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaasukäyttöisten kuorma-autojen käyttö on taloudellisesti kannattavaa pitkällä aikavälillä. Polttoainekustannuksissa saavutetaan säästöjä, ja kaasukäyttöisen kaluston hankinta maksaa itsensä takaisin hieman yli kahdessa vuodessa hankitatuen kanssa ja noin neljässä vuodessa ilman hankitatukea. Toimintavarmuuden säilyttämiseksi kaasukäyttöistä kalustoa suositellaan käytettäväksi pääasiassa eteläisen Suomen alueella.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yritykselle voi suositella investointeja kaasukäyttöiseen kalustoon. Sähkökäyttöisten kuorma-autojen käyttöä ei toistaiseksi suositella runkoliikenteeseen niiden rajallisen toimintamatkan ja latauspisteiden vähäisyyden vuoksi.
 
This thesis examines the utilization of alternative fuels, specifically gas and electricity, in the circular economy transport operations of the commissioning company. The study provides an overview of the current state of road transport, with a particular focus on circular economy logistics and the equipment used therein.

The objective of the research is to compare the profitability of diesel-powered equipment with that of gas-powered trucks. The study analyzes fuel consumption on predefined routes, the general maintenance and operating costs of trucks, and the environmental impact of alternative fuels on these routes. The commissioning company seeks to reduce fuel costs in circular economy transport and explore the feasibility of transitioning to gas-powered vehicles without compromising reliability.

Both qualitative and quantitative research methods are employed. Qualitative analysis focuses on interpreting meanings, while quantitative research involves collecting data from various written sources and commissioning the company’s internal systems. The study utilizes both primary and secondary sources, including statistical data, prior research, and online materials.

The main research question addresses the extent to which gas-powered trucks can be effectively utilized in circular economy transport. Sub-questions include comparisons of fuel costs and emissions between diesel and gas, as well as considerations related to operational reliability.

Fuel cost savings can be achieved on long-distance transport, and the investment in gas-powered trucks is estimated to pay off in just over two years with the purchase subsidy, and in about four years without the subsidy. To ensure operational reliability, it is recommended that gas-powered trucks should be primarily utilized in Southern Finland.

In conclusion, the company is advised to prioritize investment in gas-powered equipment. The adoption of electric trucks is not recommended for long-distance transport due to their limited operating range and the insufficient availability of charging infrastructure.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste