Haastavassa työmarkkina-asemassa olevien kokemuksia työllistymisen esteistä ja työllistymisen tukipalveluista
Munck, Johanna (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319904
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaista tukea ja palvelua Savonlinnan työllisyyden kuntakokeilussa, haastavassa työmarkkina-asemassa olevat työnhakijat tarvitsevat työllistyäksensä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työnhakijoiden omia ajatuksia ja kokemuksia heidän työllistymisensä esteistä sekä siitä, millaisia palveluita ja tukitoimia he kokevat tarvitsevansa työnhaun tueksi. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin selvittämään, ovatko vastaajat käyttäneet jo olemassa olevia palveluita ja miten he ovat kokeneet niiden tukevan omaa työllistymistään. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työllisyyspalveluiden kehittämistyössä niin, että palvelut olisivat jatkossa entistä asiakaslähtöisempiä ja vastaisivat paremmin työnhakijoiden todellisia tarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Aineistonkeruussa käytettiin Webropol-sovelluksella laadittua sähköistä kyselylomaketta, johon asiakkaat pystyivät vastaamaan anonyymisti. Vaihtoehtoisesti kyselyyn oli mahdollista vastata myös paperilomakkeella. Kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Webropolin raportointityökaluja sekä Excel-taulukointia. Tulokset kuvattiin prosentuaalisina jakaumina ja ristiintaulukointien avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että haastavassa työmarkkina-asemassa olevien työnhakijoiden työllistymisen esteet ovat moninaisia ja henkilökohtaisia. Keskeisimmät haasteet liittyivät muun muassa terveyteen, arjenhallintaan, koulutuksen tai työkokemuksen puutteeseen taikka motivaatioon. Vastaajat toivat esiin, että he tarvitsevat laaja-alaisia ja yksilöllisesti suunnattuja palveluita, jotka huomioivat koko elämäntilanteen. Tuloksista ilmeni, että moni oli käyttänyt jo olemassa olevia palveluita ja kokenut ne hyödyllisiksi.
Opinnäytetyössä nousi esiin tarve yksilöllisille ja joustaville palveluille, jotka huomioivat työnhakijoiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen. Pelkkä työhön ohjaaminen ei useinkaan riitä, vaan moni tarvitsee tukea myös arjenhallintaan ja hyvinvointiin. Tulokset korostavat asiakaslähtöisen palvelukokonaisuuden merkitystä, jotta tuki vastaa todellisiin tarpeisiin ja auttaa etenemään kohti työllistymistä.
Asiasanat: työttömyys, haastavassa työmarkkina-asemassa oleva, työkyky, työllisyyspalvelut, asiakaslähtöisyys, työllistymisen haasteet, työllistymistä edistävät palvelut
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Aineistonkeruussa käytettiin Webropol-sovelluksella laadittua sähköistä kyselylomaketta, johon asiakkaat pystyivät vastaamaan anonyymisti. Vaihtoehtoisesti kyselyyn oli mahdollista vastata myös paperilomakkeella. Kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Webropolin raportointityökaluja sekä Excel-taulukointia. Tulokset kuvattiin prosentuaalisina jakaumina ja ristiintaulukointien avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että haastavassa työmarkkina-asemassa olevien työnhakijoiden työllistymisen esteet ovat moninaisia ja henkilökohtaisia. Keskeisimmät haasteet liittyivät muun muassa terveyteen, arjenhallintaan, koulutuksen tai työkokemuksen puutteeseen taikka motivaatioon. Vastaajat toivat esiin, että he tarvitsevat laaja-alaisia ja yksilöllisesti suunnattuja palveluita, jotka huomioivat koko elämäntilanteen. Tuloksista ilmeni, että moni oli käyttänyt jo olemassa olevia palveluita ja kokenut ne hyödyllisiksi.
Opinnäytetyössä nousi esiin tarve yksilöllisille ja joustaville palveluille, jotka huomioivat työnhakijoiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen. Pelkkä työhön ohjaaminen ei useinkaan riitä, vaan moni tarvitsee tukea myös arjenhallintaan ja hyvinvointiin. Tulokset korostavat asiakaslähtöisen palvelukokonaisuuden merkitystä, jotta tuki vastaa todellisiin tarpeisiin ja auttaa etenemään kohti työllistymistä.
Asiasanat: työttömyys, haastavassa työmarkkina-asemassa oleva, työkyky, työllisyyspalvelut, asiakaslähtöisyys, työllistymisen haasteet, työllistymistä edistävät palvelut