Ryhmämuotoisen kuntouttavan työtoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin: ryhmätoiminta etäpalveluna
Inginmaa, Mirva (2025)
Inginmaa, Mirva
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319931
Tiivistelmä
Kasvava työttömyys ja erityisesti kiihtyvällä tahdilla kasvava pitkäaikaistyöttömyys haastavat yhteiskuntaamme. Pitkäaikaistyöttömyys aiheuttaa yksilölle niin taloudellisia kuin toimintakykyyn liittyviä haasteita. Kuntouttava työtoiminta on yksi keino, jolla pitkittyneen työttömyyden aiheuttamiin negatiivisiin vaikutuksiin pyritään vaikuttamaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ryhmämuotoisen kuntouttavan työtoiminnan kehittämistä palvelumuotoilun keinoin. Tavoitteena oli selvittää, millaista ryhmämuotoista kuntouttavaa työtoimintaa voidaan toteuttaa etäpalveluna asiakaslähtöisesti ja millaisia vaatimuksia ja erityistarpeita etäpalveluna tuottamiseen liittyy. Työssä tarkasteltiin myös kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden motivaatiotekijöitä ja tarpeita, jotka vaikuttavat palvelun toimivuuteen ja kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisesti palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Kehittämisprosessi eteni palvelumuotoilulle tyypillisen tuplatimanttimallin mukaisesti. Kehittämistyössä osallistettiin kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvia asiakkaita sekä heitä ohjaavia ammattilaisia. Asiakasymmärrystä muodostettiin verkkokyselyillä ja yhteiskehittämisen työpajoilla. Kerätty tieto jäsenneltiin ja analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla ja muotoiltiin visuaaliseen muotoon.
Tulokset osoittivat, että etäpalveluna tuotettuun ryhmämuotoiseen kuntouttavaan työtoimintaan liittyy sekä mahdollisuuksia että haasteita. Erityisesti teknisten haasteiden ja vuorovaikutuksen puutteen koettiin vaikuttavan negatiivisesti osallistumiskokemukseen, ja ohjaajan fyysinen läsnäolo ja sosiaalinen, vuorovaikutuksellinen kanssakäyminen nousivat keskiöön etäohjattujen ryhmien onnistumisessa. Johtopäätöksinä todettiin, että etäpalveluna tuotettu ryhmämuotoinen kuntouttava työtoiminta voi toimia täydentävänä vaihtoehtona perinteiselle lähitoiminnalle, mutta sen toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua. Palvelumuotoilun menetelmät toimivat hyvin monimuotoisen osallistujajoukon yhteiskehittämisessä ja olivat hyvä keino kerätä asiakasymmärrystä sekä mahdollisia tuntisisältöjä etäpalveluna tuotettuun ryhmämuotoiseen kuntouttavaan työtoimintaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ryhmämuotoisen kuntouttavan työtoiminnan kehittämistä palvelumuotoilun keinoin. Tavoitteena oli selvittää, millaista ryhmämuotoista kuntouttavaa työtoimintaa voidaan toteuttaa etäpalveluna asiakaslähtöisesti ja millaisia vaatimuksia ja erityistarpeita etäpalveluna tuottamiseen liittyy. Työssä tarkasteltiin myös kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden motivaatiotekijöitä ja tarpeita, jotka vaikuttavat palvelun toimivuuteen ja kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisesti palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Kehittämisprosessi eteni palvelumuotoilulle tyypillisen tuplatimanttimallin mukaisesti. Kehittämistyössä osallistettiin kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvia asiakkaita sekä heitä ohjaavia ammattilaisia. Asiakasymmärrystä muodostettiin verkkokyselyillä ja yhteiskehittämisen työpajoilla. Kerätty tieto jäsenneltiin ja analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla ja muotoiltiin visuaaliseen muotoon.
Tulokset osoittivat, että etäpalveluna tuotettuun ryhmämuotoiseen kuntouttavaan työtoimintaan liittyy sekä mahdollisuuksia että haasteita. Erityisesti teknisten haasteiden ja vuorovaikutuksen puutteen koettiin vaikuttavan negatiivisesti osallistumiskokemukseen, ja ohjaajan fyysinen läsnäolo ja sosiaalinen, vuorovaikutuksellinen kanssakäyminen nousivat keskiöön etäohjattujen ryhmien onnistumisessa. Johtopäätöksinä todettiin, että etäpalveluna tuotettu ryhmämuotoinen kuntouttava työtoiminta voi toimia täydentävänä vaihtoehtona perinteiselle lähitoiminnalle, mutta sen toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua. Palvelumuotoilun menetelmät toimivat hyvin monimuotoisen osallistujajoukon yhteiskehittämisessä ja olivat hyvä keino kerätä asiakasymmärrystä sekä mahdollisia tuntisisältöjä etäpalveluna tuotettuun ryhmämuotoiseen kuntouttavaan työtoimintaan.