Digitaalisen markkinoinnin keinot lyhytvuokrauksessa
Koivisto, Kalle (2025)
Koivisto, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten digitaalista markkinointia voidaan tehdä majoittujille tehokkaasti ja menestyksekkäästi lyhytaikaisesta vuokrauksesta. Tarkoituksena oli laatia ohjeistus, joka tukee toimeksiantajan valmennusta ja auttaa asiakkaita erottumaan kilpailussa digimarkkinoinnin keinoin. Valmennus on suunnattu lyhytvuokraustoimintaa aloittaville ja tarjoaa heille tarvittavat tiedot ja tuen liiketoiminnan käynnistämiseen. Työssä keskityttiin erityisesti sosiaalisen median markkinointiin sekä majoituskohteiden näkyvyyteen majoitusalustoilla.
Toimeksiantajan haastattelussa ilmeni, että valmennettavat kokivat haasteita visuaalisen sisällön tuottamisessa sekä toimintansa tehokkaassa käynnistämisessä. Opinnäytetyössä toteutettiin vertailuanalyysit Airbnb:n ja Booking.comin majoitusilmoituksista sekä sosiaalisen median kanavista ja sisältötyypeistä, joita hyödynnetään lyhytaikaisen vuokrauksen markkinoinnissa.
Tulosten perusteella visuaalisuus korostuu keskeisimpänä tekijänä lyhytaikaisen vuokraustoiminnan markkinoinnissa. Myös aktiivinen toiminta sosiaalisessa mediassa sekä asiakkaiden odotusten pitäminen realistisena ovat merkittävässä roolissa. Johtopäätöksissä ja ohjeistuksessa korostuvat kolme keskeistä menestystekijää lyhytvuokrausalustojen majoitusilmoituksissa, jotka ovat ilmoituksen ilme, asiakasarvostelut ja erottuvuus kilpailijoista. Sosiaalisen median markkinoinnissa tehokkaiksi keinoiksi osoittautuvat oikeiden kanavien valinta, aktiivinen sisällöntuotanto ja visuaalisuuteen panostaminen.
Toimeksiantajan haastattelussa ilmeni, että valmennettavat kokivat haasteita visuaalisen sisällön tuottamisessa sekä toimintansa tehokkaassa käynnistämisessä. Opinnäytetyössä toteutettiin vertailuanalyysit Airbnb:n ja Booking.comin majoitusilmoituksista sekä sosiaalisen median kanavista ja sisältötyypeistä, joita hyödynnetään lyhytaikaisen vuokrauksen markkinoinnissa.
Tulosten perusteella visuaalisuus korostuu keskeisimpänä tekijänä lyhytaikaisen vuokraustoiminnan markkinoinnissa. Myös aktiivinen toiminta sosiaalisessa mediassa sekä asiakkaiden odotusten pitäminen realistisena ovat merkittävässä roolissa. Johtopäätöksissä ja ohjeistuksessa korostuvat kolme keskeistä menestystekijää lyhytvuokrausalustojen majoitusilmoituksissa, jotka ovat ilmoituksen ilme, asiakasarvostelut ja erottuvuus kilpailijoista. Sosiaalisen median markkinoinnissa tehokkaiksi keinoiksi osoittautuvat oikeiden kanavien valinta, aktiivinen sisällöntuotanto ja visuaalisuuteen panostaminen.
