Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ammattina ääni : työhyvinvoinnin ja -ergonomian haasteet pop/jazz-laulunopetuksessa

Siltanen, Oona-Kaisa (2025)

 
Avaa tiedosto
Siltanen_Oona-Kaisa.pdf (661.2Kt)
Lataukset: 


Siltanen, Oona-Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319807
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin pop/jazz-laulunopettajien työhyvinvointia- ja ergonomiaa. Keskiössä olivat laulunopettajien työelämälähtöiset kokemukset työhyvinvoinnin haasteista ja niiden ratkaisuista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena.

Tutkimuksessa selvitettiin neljän kokeneen laulunopettajan kokemuksia laulunopettajien työhyvinvoinnin haasteista ja niiden ratkaisuista teemahaastattelua käyttämällä. Hyvinvointia lähestyttiin psyko-fyysis-sosiaalisena ja dynaamisena kokonaisuutena, johon yksilön kokemukset, uskomukset ja asenteet vaikuttavat. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa käytännönläheistä tietoa, jota aloittelevat laulupedagogit voivat hyödyntää uraansa rakentaessaan.

Tutkimuksessa selvisi, että laulunopettajien työhyvinvointi on monen tekijän summa ja ne ovat vahvasti vuorovaikutuksessa keskenään. Laulunopettaminen on fyysistä työtä, joka vaatii opettajalta herkkyyttä ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja. Työ kuormittaa fyysisellä, psyykkisellä ja sosiaalisella tasolla ja kuormituksen hallintaan vaaditaan itselle räätälöityjä toimintatapoja. Tärkeintä on tunnistaa omat voimavarat ja välttää omien jaksamisen rajojen ylittämistä.
 
The thesis examined the occupational well-being and ergonomics of pop/jazz singing teachers. The focus was on the working life-oriented experiences of singing teachers about the challenges of well-being at work and their solutions. The thesis was conducted as qualitative research.

The study used a theme interview to examine the experiences of four experienced singing teachers’ well-being at work and what kind of solutions they had found. The well-being was framed as a dynamic psy-chological, physical and social entity, influenced by the individual’s experiences, beliefs and attitudes. The aim of the study was to produce practical knowledge that novice pedagogues can use when building their careers.

The study found that the occupational well-being of singing teachers consists of many factors that interact strongly with each other. Teaching singing is physical, and it requires sensitivity and good social skills from the teacher. Teaching puts a great deal of physical, mental and social strain on the teachers’ well-being. The most important thing is to identify one’s own resources and avoid overreaching the limits of one’s own coping capabilities by developing a self-tailored procedure for well-being.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste