Digitaalinen terveydenhuolto : Ikääntyneiden kokemukset chat-vastaanotosta
Kinnunen, Jenni; Metsä-Ketelä, Annukka (2025)
Kinnunen, Jenni
Metsä-Ketelä, Annukka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420098
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia ikääntyneillä ihmisillä on terveyspalveluiden reaaliaikaisten chat-palveluiden käytöstä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sekä positiivisia kokemuksia että mahdollisia haasteita palvelun käytössä. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, miten ikääntyneiden tarpeisiin on pystytty chat-palvelussa digitaalisin keinoin vastaamaan ja missä olisi kehitettävää.
Aihe on merkityksellinen ja ajankohtainen, koska teknologia ja digitaaliset palvelut kehittyvät jatkuvasti. On tärkeää varmistaa, että nämä palvelut ovat kaikkien väestöryhmien saavutettavissa. Ikääntyneiden osuus väestöstä kasvaa, joten on erityisen tärkeää, että myös he voivat käyttää näitä palveluita sujuvasti.
Tässä tutkimuksessa käytimme laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty haastattelemalla Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ikäihmisiä, jotka ovat käyttäneet chat-palvelua. Haastatteluaineisto koostuu seitsemästä haastattelusta.
Tämä tutkimus osoitti, että ikääntyneiden kokemukset chat palveluista ovat pääosin myönteisiä, mutta haasteita voi olla erityisesti tunnistautumisessa ja teknisessä osaamisessa. Keskeiset kehityskohteet liittyvät palvelun käytettävyyteen, asiantuntijatukeen, erityisryhmien tarpeisiin ja palvelun sujuvuuteen. Ikääntyneet kokevat, että digitaalisten palveluiden tulisi olla selkeämpiä sekä helpommin löydettävissä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että terveyspalveluiden chat-palvelu tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia ikääntyneiden palvelemiseksi. Huolellisesti kohdennetut kehitystoimet voivat entisestään lisätä palvelun käyttöä ja sen koettua hyödyllisyyttä, mikä edistää ikääntyneiden digitaalista osallisuutta ja hyvinvointia. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja erilaisissa digitaalisissa ratkaisuissa, joita sosiaali- ja terveysalalla on käytössä.
Aihe on merkityksellinen ja ajankohtainen, koska teknologia ja digitaaliset palvelut kehittyvät jatkuvasti. On tärkeää varmistaa, että nämä palvelut ovat kaikkien väestöryhmien saavutettavissa. Ikääntyneiden osuus väestöstä kasvaa, joten on erityisen tärkeää, että myös he voivat käyttää näitä palveluita sujuvasti.
Tässä tutkimuksessa käytimme laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty haastattelemalla Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ikäihmisiä, jotka ovat käyttäneet chat-palvelua. Haastatteluaineisto koostuu seitsemästä haastattelusta.
Tämä tutkimus osoitti, että ikääntyneiden kokemukset chat palveluista ovat pääosin myönteisiä, mutta haasteita voi olla erityisesti tunnistautumisessa ja teknisessä osaamisessa. Keskeiset kehityskohteet liittyvät palvelun käytettävyyteen, asiantuntijatukeen, erityisryhmien tarpeisiin ja palvelun sujuvuuteen. Ikääntyneet kokevat, että digitaalisten palveluiden tulisi olla selkeämpiä sekä helpommin löydettävissä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että terveyspalveluiden chat-palvelu tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia ikääntyneiden palvelemiseksi. Huolellisesti kohdennetut kehitystoimet voivat entisestään lisätä palvelun käyttöä ja sen koettua hyödyllisyyttä, mikä edistää ikääntyneiden digitaalista osallisuutta ja hyvinvointia. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja erilaisissa digitaalisissa ratkaisuissa, joita sosiaali- ja terveysalalla on käytössä.