Rakentava palaute esihenkilöiden näkökulmasta
Tolvanen, Enni (2025)
Tolvanen, Enni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella palautteen ja erityisesti rakentavan palautteen antamista sekä rakentavan palautteen palauteprosessia esihenkilöiden näkökulmasta. Työn toimeksiantajana toimi Väylävirasto. Tutkimuksen lähtökohtana oli tarve ymmärtää, miten esihenkilöt kokevat palautteenannon osana työtään ja millaisia käytäntöjä, haasteita ja kehittämistarpeita liittyy rakentavan palautteen antamiseen julkishallinnon organisaatiossa.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällinen ja laadullinen tutkimusote. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä sekä puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Kyselylomake tarjosi kokonaiskuvan esihenkilöiden kokemuksista, kun taas haastattelut mahdollistivat syvällisemmän tarkastelun palautteenantoon liittyvistä näkemyksistä, kokemuksista ja
käytännöistä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin teoriaohjaavaa analyysia ja teemoittelua.
Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan rakentavan palautteen antaminen koetaan esihenkilötyössä tärkeäksi mutta vaativaksi osa-alueeksi. Esihenkilöt antavat palautetta säännöllisesti, ja palaute nähdään merkittävänä välineenä työntekijän ammatillisen kehittymisen tukemisessa sekä organisaation tavoitteiden saavuttamisessa. Palauteprosessin onnistumisen kannalta keskeisiä tekijöitä ovat huolellinen valmistautuminen, työntekijän yksilöllinen tuntemus sekä palautteenantotavan tilanteenmukainen muokkaaminen. Erityisesti vertaistuki nousi esiin tärkeänä osana rakentavan palautteen antamista – se tarjoaa esihenkilöille mahdollisuuden jakaa kokemuksia, oppia toisiltaan ja kehittää palautetaitojaan yhdessä. Esihenkilöt toivoivat lisää työpajoja ja foorumeita, jotka tukevat vertaistukea sekä palautekulttuurin ja johtamiskäytäntöjen kehittämistä. Yhteinen ymmärrys oli, että rakentavalla palautteella on suora vaikutus organisaation yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen ja tuloksen tekemiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että rakentava palaute on olennainen osa esihenkilön arkea ja vaatii tuekseen sekä henkilökohtaista osaamista että organisaation tarjoamaa tukea. Vertaistuki näyttäytyy tärkeänä tukirakenteena esihenkilöiden palautetaitojen vahvistamisessa ja palautekulttuurin kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Väylävirastossa esihenkilötoiminnan kehittämisessä, erityisesti koulutusten suunnittelussa, vertaistuen vahvistamisessa sekä palautekulttuurin ja johtamisen pitkäjänteisessä kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällinen ja laadullinen tutkimusote. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä sekä puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Kyselylomake tarjosi kokonaiskuvan esihenkilöiden kokemuksista, kun taas haastattelut mahdollistivat syvällisemmän tarkastelun palautteenantoon liittyvistä näkemyksistä, kokemuksista ja
käytännöistä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin teoriaohjaavaa analyysia ja teemoittelua.
Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan rakentavan palautteen antaminen koetaan esihenkilötyössä tärkeäksi mutta vaativaksi osa-alueeksi. Esihenkilöt antavat palautetta säännöllisesti, ja palaute nähdään merkittävänä välineenä työntekijän ammatillisen kehittymisen tukemisessa sekä organisaation tavoitteiden saavuttamisessa. Palauteprosessin onnistumisen kannalta keskeisiä tekijöitä ovat huolellinen valmistautuminen, työntekijän yksilöllinen tuntemus sekä palautteenantotavan tilanteenmukainen muokkaaminen. Erityisesti vertaistuki nousi esiin tärkeänä osana rakentavan palautteen antamista – se tarjoaa esihenkilöille mahdollisuuden jakaa kokemuksia, oppia toisiltaan ja kehittää palautetaitojaan yhdessä. Esihenkilöt toivoivat lisää työpajoja ja foorumeita, jotka tukevat vertaistukea sekä palautekulttuurin ja johtamiskäytäntöjen kehittämistä. Yhteinen ymmärrys oli, että rakentavalla palautteella on suora vaikutus organisaation yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen ja tuloksen tekemiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että rakentava palaute on olennainen osa esihenkilön arkea ja vaatii tuekseen sekä henkilökohtaista osaamista että organisaation tarjoamaa tukea. Vertaistuki näyttäytyy tärkeänä tukirakenteena esihenkilöiden palautetaitojen vahvistamisessa ja palautekulttuurin kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Väylävirastossa esihenkilötoiminnan kehittämisessä, erityisesti koulutusten suunnittelussa, vertaistuen vahvistamisessa sekä palautekulttuurin ja johtamisen pitkäjänteisessä kehittämisessä.