Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Chiaroscuro: valo ja varjo barokin ajan musiikissa ja kuvataiteessa

Murto, Laura (2025)

 
Avaa tiedosto
Murto_Laura.pdf (4.085Mt)
Lataukset: 


Murto, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319846
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on barokin ajan (1600–1750) kuvataiteessa ja musiikissa ilmenevä chiaroscuro -käsite. Sen avulla maalaustaiteessa luotiin valoa ja varjoa käyttämällä dramaattisia valaistukseen liittyviä tehoja. Maalauksia leimaa voimakas realismin tuntu. Musiikissa chiaroscuro on vaihtelevien nyanssien, harmoniassa esiintyvien sävellajivaihteluiden ja soitinten ja nimenomaa laulajan äänessä oleva yhtäaikainen kirkas ja tumma sointi.

Työn lähtökohtana on Noviassa opiskelemani barokkimusiikin sisällöt, mutta myös toisen ammattini, kuvataideopettajan ammattipätevyyteen liittyvä tietotaito.

Valo ja varjo, vaalea ja tumma, kirkas ja samea, hiljainen ja kova, yö ja päivä tuovat vastakohtina elämäämme vaihtelua ja virkistystä. Tasapaksuus on barokkimusiikissa ja barokin ajan kuvataiteessa tuntematon käsite. Ilmeikkyys, runsaus, dynaamisuus, vastakohdat ja dramaattisuus tuovat eloa niin ajan musiikissa kuin kuvataiteessakin. Ilmaisun runsaus ja vastakohtien luomat kontrastit ovat ominaisia molemmissa taiteen muodoissa.

Pyrin työssäni osoittamaan chiaroscuron ilmenemisen sekä barokin maalaustaiteen teoksissa, että ajan musiikissa. Opinnäytetyöhöni liittyy sekä kuvaesimerkkejä että esimerkkejä ajan musiikista. Tällaisina esimerkkeinä toimivat mm. Caravaggion ja muiden aikalaisten maalaukset. Musiikillisina esimerkkeinä käytän G. F. Händelin (1685–1759) Semelen aariaa oopperasta Semele ja C. Graupnerin (1683–1760) Didon aariaa ooperasta Dido, Karthagon kuningatar.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste