Merkityksellisiä elämyksiä luonnon avulla : elämysretki-mallilla tuodaan yhteen vanhukset ja vekarat
Lehtonen, Soila-Maria; Lehtinen, Mette-Maaria (2025)
Lehtonen, Soila-Maria
Lehtinen, Mette-Maaria
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420150
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on lasten ja ikäihmisten merkityksellisyyden kokemusten lisääminen elämyksellisin keinoin. Tarkoituksena oli luoda helppokäyttöinen luontoyhteyttä korostava elämysretki-malli. Malli koostuu kahdesta retkipäivästä, joiden aikana lapset käyvät luonnossa ja vierailevat ikäihmisten asumisyksikössä vieden luontoelämyksen myös ikäihmisten saavutettavaksi. Opinnäytetyössä käytettiin ekososiaalista viitekehystä.
Opinnäytetyössä on piirteitä sekä toimintatutkimuksesta että laadullisesta tapaustutkimuksesta. Opinnäytetyön tutkimuksessa ei lähdetty liikkeelle olemassa olevasta ongelmasta vaan pyrkimyksenä oli käytännön hyöty ja uuden tiedon muodostaminen. Aineisto kerätiin palautekyselyillä sekä havainnointilomakkeen avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin vaiheittaista teemoittelua. Analyysistä tehtiin tulosten hahmottamista helpottavat taulukoinnit.
Tulokset luokiteltiin esiin nousseiden teemojen mukaan. Tuloksista nousi teemoina esiin lapsen tarpeet, ihmisen toiminta ja kokemukset, hyvinvointi ja yksilöllisyys sekä ympäristö ja reaktiot. Elämysretki-mallin voidaan arvioida vaikuttavan positiivisesti osallistujien mielialaan sekä merkityksellisyyden kokemuksiin. Opinnäytetyössä kehitettyä mallia käyttämällä voidaan saavuttaa pienillä resursseilla merkityksellisiä elämyksiä. Elämysretki-mallin jatkokäytön helpottamiseksi laadittiin ohjevihko, jonka avulla varhaiskasvatuksen yksiköt voisivat helposti toteuttaa elämysretkiä. Elämysretki-mallin säännöllinen toteuttaminen mahdollistaisi mallin pitkäkestoisten hyvinvointivaikutusten tutkimisen, joita ei tämän opinnäytetyön aikana ollut mahdollista arvioida.
Opinnäytetyössä on piirteitä sekä toimintatutkimuksesta että laadullisesta tapaustutkimuksesta. Opinnäytetyön tutkimuksessa ei lähdetty liikkeelle olemassa olevasta ongelmasta vaan pyrkimyksenä oli käytännön hyöty ja uuden tiedon muodostaminen. Aineisto kerätiin palautekyselyillä sekä havainnointilomakkeen avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin vaiheittaista teemoittelua. Analyysistä tehtiin tulosten hahmottamista helpottavat taulukoinnit.
Tulokset luokiteltiin esiin nousseiden teemojen mukaan. Tuloksista nousi teemoina esiin lapsen tarpeet, ihmisen toiminta ja kokemukset, hyvinvointi ja yksilöllisyys sekä ympäristö ja reaktiot. Elämysretki-mallin voidaan arvioida vaikuttavan positiivisesti osallistujien mielialaan sekä merkityksellisyyden kokemuksiin. Opinnäytetyössä kehitettyä mallia käyttämällä voidaan saavuttaa pienillä resursseilla merkityksellisiä elämyksiä. Elämysretki-mallin jatkokäytön helpottamiseksi laadittiin ohjevihko, jonka avulla varhaiskasvatuksen yksiköt voisivat helposti toteuttaa elämysretkiä. Elämysretki-mallin säännöllinen toteuttaminen mahdollistaisi mallin pitkäkestoisten hyvinvointivaikutusten tutkimisen, joita ei tämän opinnäytetyön aikana ollut mahdollista arvioida.