Hankinnan ja myynnin yhteistyön kehittäminen.
Lamminmäki, Mira (2025)
Lamminmäki, Mira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420163
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen tavoitteena oli saada yleisesti alalle hyödynnettävää tietoa hankinnan ja myynnin sisäisen yhteistyön kehittämisestä sekä tunnistaa hankinta- ja myyntiprosessien kriittisiä pisteitä yhteistyön kehittämisessä maksimaallisten hyötyjen saamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä toimi narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa kerättiin aineisto julkisista tietolähteistä. Pääasiallisena aineistona tutkimuksen pohjalla toimi teorialähteet koskien hankinta- ja myyntiprosesseja, toimitusketjun hallintaa sekä yhteistyön kehittämistä. Yhteistyön tarkastelulle oleellisina näkökulmina olivat teoreettisessa viitekehyksessä nousseet asiakasarvo, kokonaiskustannukset, toimitusketjun hallinta ja henkilöstön osaaminen.
Tulokseksi tutkimuksessa saatiin hankinnan ja myynnin yhteistyön kehittämisen hyödyiksi kustannusten hallinta ja kustannustehokkuus, uudet innovaatiot, asiakasarvon paraneminen sekä liiketoiminnan kehittyminen. Työ rajattiin käsittelemään strategista hankintaa tuottavan teollisuuden liiketoimintaympäristössä, jolloin hankinta- ja myyntiprosessien kriittisiksi pisteiksi yhteistyön kehittämiselle tunnistettiin tarvekartoitus, tarpeenmäärittely, toimittajan valinta, ratkaisun esittely, tarjouksen tekeminen ja asiakassuhteen ylläpito. Kriittisiä pisteitä tarkasteltiin yhteistyön maksimaalisen hyödyn saavuttamiseksi ja valinnat peruteltiin teoriaan pohjautuen. Mahdollisiksi jatkotutkimuskohteiksi tunnistettiin konkreettisten keinojen löytäminen esimerkiksi viestinnän toteuttamiseen ja järjestelmien hyödyntämiseen kuhunkin yritykseen sopivalla tavalla.
Tutkimusmenetelmänä toimi narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa kerättiin aineisto julkisista tietolähteistä. Pääasiallisena aineistona tutkimuksen pohjalla toimi teorialähteet koskien hankinta- ja myyntiprosesseja, toimitusketjun hallintaa sekä yhteistyön kehittämistä. Yhteistyön tarkastelulle oleellisina näkökulmina olivat teoreettisessa viitekehyksessä nousseet asiakasarvo, kokonaiskustannukset, toimitusketjun hallinta ja henkilöstön osaaminen.
Tulokseksi tutkimuksessa saatiin hankinnan ja myynnin yhteistyön kehittämisen hyödyiksi kustannusten hallinta ja kustannustehokkuus, uudet innovaatiot, asiakasarvon paraneminen sekä liiketoiminnan kehittyminen. Työ rajattiin käsittelemään strategista hankintaa tuottavan teollisuuden liiketoimintaympäristössä, jolloin hankinta- ja myyntiprosessien kriittisiksi pisteiksi yhteistyön kehittämiselle tunnistettiin tarvekartoitus, tarpeenmäärittely, toimittajan valinta, ratkaisun esittely, tarjouksen tekeminen ja asiakassuhteen ylläpito. Kriittisiä pisteitä tarkasteltiin yhteistyön maksimaalisen hyödyn saavuttamiseksi ja valinnat peruteltiin teoriaan pohjautuen. Mahdollisiksi jatkotutkimuskohteiksi tunnistettiin konkreettisten keinojen löytäminen esimerkiksi viestinnän toteuttamiseen ja järjestelmien hyödyntämiseen kuhunkin yritykseen sopivalla tavalla.