12-14-vuotiaiden nuorten näkemykset tarvittavasta tuesta kiusaamisväkivallan ehkäisemiseksi
Komonen, Janna; Lepikko, Janita (2025)
Komonen, Janna
Lepikko, Janita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060320004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060320004
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Jyväskylän kaupungille vastaamaan tarpeeseen kehittää kiusaamisväkivallan ennaltaehkäisytoimia. Toimeksiannon taustalla oli huoli nuorten väkivaltaisen käytöksen lisääntymisestä sekä tarpeesta kehittää tehokkaampia puuttumiskeinoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille nuorten näkemyksiä tehokkaista tavoista ennaltaehkäistä kiusaamisväkivaltaa ja sitä kautta osallistaa nuoria heitä koskevaan päätöksentekoon ja kehitystyöhön. Nuorten näkemysten pohjalta kasattiin materiaali sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisten käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Kehittämistoimintaan kuului työn suunnittelu sekä tietoperustan laatiminen, jonka jälkeen tutkimusaineisto kerättiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä hyödyntäen Webropol-kyselylomakkeella. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että nuorten mielestä tehokkaimpia ennaltaehkäisykeinoja olivat koulunhenkilökunnan ja aikuisten aktiivinen puuttuminen, kurinpitotoimet ja yhteisöllisyyden sekä valvonnan lisääminen koulussa ja sen lähialueilla. Tämän lisäksi nuoret nostivat erilaisuudesta keskustelemisen, avoimen keskustelukulttuurin luomisen, tunne- ja kaveritaitojen sisällyttämisen opetukseen ja yhteisöllisyyttä lisäävät aktiviteetit ja harjoitteet osallisuutta edistäviksi ja kiusaamisväkivaltaa ehkäiseviksi tekijöiksi.
Johtopäätöksenä todettiin, että suurin osa kyselyyn vastanneista nuorista pitää aikuisten roolia merkittävänä kiusaamisväkivallan ennaltaehkäisyssä. Nuoret toivovat aikuisten pystyvän ratkaisemaan kiusaamisväkivaltatilanteet niiden ilmetessä. Toisaalta nuoret tunnistivat myös oman roolinsa kiusaamisväkivallan ehkäisemisessä, korostaen omaa vastuutaan kiusaamiseen puuttumisessa ja siitä aikuiselle kertomisessa. Tämä kertoo nuorten halukkuudesta osallistua ratkaisuihin, kunhan he saavat siihen tarvittavat taidot ja mahdollisuudet. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi nuorten näkemyksiin pohjautuva materiaali.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Kehittämistoimintaan kuului työn suunnittelu sekä tietoperustan laatiminen, jonka jälkeen tutkimusaineisto kerättiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä hyödyntäen Webropol-kyselylomakkeella. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että nuorten mielestä tehokkaimpia ennaltaehkäisykeinoja olivat koulunhenkilökunnan ja aikuisten aktiivinen puuttuminen, kurinpitotoimet ja yhteisöllisyyden sekä valvonnan lisääminen koulussa ja sen lähialueilla. Tämän lisäksi nuoret nostivat erilaisuudesta keskustelemisen, avoimen keskustelukulttuurin luomisen, tunne- ja kaveritaitojen sisällyttämisen opetukseen ja yhteisöllisyyttä lisäävät aktiviteetit ja harjoitteet osallisuutta edistäviksi ja kiusaamisväkivaltaa ehkäiseviksi tekijöiksi.
Johtopäätöksenä todettiin, että suurin osa kyselyyn vastanneista nuorista pitää aikuisten roolia merkittävänä kiusaamisväkivallan ennaltaehkäisyssä. Nuoret toivovat aikuisten pystyvän ratkaisemaan kiusaamisväkivaltatilanteet niiden ilmetessä. Toisaalta nuoret tunnistivat myös oman roolinsa kiusaamisväkivallan ehkäisemisessä, korostaen omaa vastuutaan kiusaamiseen puuttumisessa ja siitä aikuiselle kertomisessa. Tämä kertoo nuorten halukkuudesta osallistua ratkaisuihin, kunhan he saavat siihen tarvittavat taidot ja mahdollisuudet. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi nuorten näkemyksiin pohjautuva materiaali.