Tukkukauppatoiminnan aloittaminen Suomessa : tukkukaupan rakentaminen digitaalisessa ympäristössä
Hatakka, Tia (2025)
Hatakka, Tia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma sisustustuotteisiin erikoistuneen yrityksen siirtymiseksi kuluttajakaupasta tukkukauppaan digitaalisten kanavien avulla. Toimeksiantajina toimivat Mattokeidas Oy ja Kustom Rug Finland Oy. Työn päämääränä oli laatia käytännönläheinen suunnitelma tukkukauppatoiminnan käynnistämiseksi, tunnistaen siihen liittyvät keskeiset toimenpiteet ja suositukset.
Opinnäytetyö jakautui teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoreettisessa osassa tarkasteltiin tukkukauppamallin erityispiirteitä, digitaalisen kaupankäynnin kehitystä, logistiikan ja toimitusketjun hallintaa sekä Incoterms-sääntöjen merkitystä kansainvälisessä kaupassa. Lisäksi käsiteltiin riskienhallinnan roolia liiketoiminnan laajentamisessa ja siihen liittyviä haasteita.
Toiminnallisessa osassa keskiössä oli konkreettisten ratkaisujen suunnittelu ja toteutus. Työssä määriteltiin toimittajaverkosto, alustava tuotevalikoima, hankintaketjun rakenne, logistiikka sekä sopimusehdot ottaen huomioon tukkukaupan erityisvaatimukset digitaalisessa toimintaympäristössä. Tavoitteena oli parantaa toimitusketjun tehokkuutta ja kilpailukykyä kansainvälisillä B2B-markkinoilla.
Työn tuloksena syntyi suunnitelma, joka tukee yritysten siirtymistä tukkukauppaan ja digitaalisten kanavien hyödyntämistä liiketoiminnan laajentamisessa. Suunnitelma myös tunnistaa keskeiset toimenpiteet, kuten toimittajaverkoston kehittämisen ja logististen prosessien optimoinnin, jotka mahdollistavat digitaalisten kanavien tehokkaan käytön tukkukaupassa.
Opinnäytetyö jakautui teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoreettisessa osassa tarkasteltiin tukkukauppamallin erityispiirteitä, digitaalisen kaupankäynnin kehitystä, logistiikan ja toimitusketjun hallintaa sekä Incoterms-sääntöjen merkitystä kansainvälisessä kaupassa. Lisäksi käsiteltiin riskienhallinnan roolia liiketoiminnan laajentamisessa ja siihen liittyviä haasteita.
Toiminnallisessa osassa keskiössä oli konkreettisten ratkaisujen suunnittelu ja toteutus. Työssä määriteltiin toimittajaverkosto, alustava tuotevalikoima, hankintaketjun rakenne, logistiikka sekä sopimusehdot ottaen huomioon tukkukaupan erityisvaatimukset digitaalisessa toimintaympäristössä. Tavoitteena oli parantaa toimitusketjun tehokkuutta ja kilpailukykyä kansainvälisillä B2B-markkinoilla.
Työn tuloksena syntyi suunnitelma, joka tukee yritysten siirtymistä tukkukauppaan ja digitaalisten kanavien hyödyntämistä liiketoiminnan laajentamisessa. Suunnitelma myös tunnistaa keskeiset toimenpiteet, kuten toimittajaverkoston kehittämisen ja logististen prosessien optimoinnin, jotka mahdollistavat digitaalisten kanavien tehokkaan käytön tukkukaupassa.