Verkkosivujen hakukoneoptimointi osana digitaalista markkinointia
Rautiainen, Minna (2025)
Rautiainen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420145
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä perehdyttiin hakukoneoptimointiin ja sen keskeisimpiin menetelmiin, joiden pohjalta toteutettiin hakukoneoptimointi toimeksiantajan verkkosivustolle. Aihetta tarkasteltiin erityisesti digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena oli parantaa toimeksiantajan verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä ja lisätä sen kautta sivustolle saapuvaa orgaanista liikennettä ja siten edistää toimeksiantajan liiketoimintaa.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista kertovaan kirjallisuuteen sekä Googlen kehittäjädokumentaatioon, joiden pohjalta muodostettiin tietoperusta hakukoneoptimoinnin käytännön toteuttamista varten. Hakukoneoptimoinnin toteutuksessa keskityttiin erityisesti verkkosivuston tekniseen ja sisäiseen hakukoneoptimointiin.
Opinnäytetyön toisena tuotoksena annettiin toimeksiantajalle suosituksia verkkosivuston jatkokehitystä varten. Jatkokehitystä pohdittiin erityisesti digitaalisen markkinoinnin sekä yrityksen liiketoiminnan näkökulmasta. Johtopäätöksenä todettiin, että verkkosivuston hakukoneoptimointia voidaan tukea parhaiten sisältömarkkinoinnin avulla. Lisäksi konversio-optimoinnilla voidaan tehostaa verkkoliikenteen muuttumista potentiaalisiksi asiakkaiksi. This practice-based thesis focused on search engine optimization and its key methods, which were used as the basis for implementing search engine optimization on the client’s website. The topic was examined particularly from the perspective of digital marketing. The goal of the search engine optimization was to improve the client’s visibility in search engines, increase organic traffic to the website, and thereby support the client’s business operations.
The literature review of the thesis explored literature on search engine optimization and digital marketing, as well as Google's developer documentation. These materials formed the theoretical basis for the practical implementation of search engine optimization. The implementation focused particularly on the technical and on-page aspects of search engine optimization.
As a second outcome of the thesis, recommendations were provided to the client for the further development of the website. The considerations for further development were primarily examined from the perspectives of digital marketing and the company's business operations. The conclusion was that the website’s search engine optimization can be best supported through content marketing. Additionally, conversion optimization can enhance the process of turning website traffic into potential customers.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista kertovaan kirjallisuuteen sekä Googlen kehittäjädokumentaatioon, joiden pohjalta muodostettiin tietoperusta hakukoneoptimoinnin käytännön toteuttamista varten. Hakukoneoptimoinnin toteutuksessa keskityttiin erityisesti verkkosivuston tekniseen ja sisäiseen hakukoneoptimointiin.
Opinnäytetyön toisena tuotoksena annettiin toimeksiantajalle suosituksia verkkosivuston jatkokehitystä varten. Jatkokehitystä pohdittiin erityisesti digitaalisen markkinoinnin sekä yrityksen liiketoiminnan näkökulmasta. Johtopäätöksenä todettiin, että verkkosivuston hakukoneoptimointia voidaan tukea parhaiten sisältömarkkinoinnin avulla. Lisäksi konversio-optimoinnilla voidaan tehostaa verkkoliikenteen muuttumista potentiaalisiksi asiakkaiksi.
The literature review of the thesis explored literature on search engine optimization and digital marketing, as well as Google's developer documentation. These materials formed the theoretical basis for the practical implementation of search engine optimization. The implementation focused particularly on the technical and on-page aspects of search engine optimization.
As a second outcome of the thesis, recommendations were provided to the client for the further development of the website. The considerations for further development were primarily examined from the perspectives of digital marketing and the company's business operations. The conclusion was that the website’s search engine optimization can be best supported through content marketing. Additionally, conversion optimization can enhance the process of turning website traffic into potential customers.