Vihreää valoa turvataidoille : Arviointimittari Tunne- ja turvataidot osaamiseksi -hankkeelle
Mikkola, Mirka; Eskelinen, Saara (2015)
Mikkola, Mirka
Eskelinen, Saara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214630
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli laatia Tunne- ja turvataidot osaamiseksi –hankkeelle tarkennettu arviointisuunnitelma ja kehittää arviointiin käytettävä mittari. Hankkeessa kehitettiin ammattihenkilöiden turvataito-osaamista ja turvataitomateriaalia sekä luotiin turvakeskustelumalli huolen tilanteisiin. Arviointisuunnitelma tehtiin PRECEDE-PROCEED ja RE-AIM –mallien mukaisesti. Lisäksi perehdyttiin terveyden edistämisen arviointimenetelmiin ja hankkeen arviointiin.
PRECEDE-PROCEED –mallin käyttö arvioinnissa edellytti prosessin, vaikutusten ja tulosten arviointia. Arvioinnin tueksi valittiin RE-AIM –malli, joka sisältää viisi askelmaa (saavutettavuus, vaikuttavuus, omaksuminen, toimeenpano ja ylläpito). Arvioinnin laadun turvaamiseksi ja arviointikysymyksiin vastaamiseksi nähtiin tärkeäksi lähtökohdaksi triangulaatio.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavalla ammattilaisten turvataito-osaamista voidaan mitata loppukartoituksena. Mittari luotiin Webropol-kyselyn muotoon ja siinä yhdistettiin kaikki hankkeen kolme osa-aluetta. Mittari sisälsi osaamisen, toiminnan muuttumisen ja vaikutusten arviointia.
Mittari ja tarkennettu arviointisuunnitelma ovat opinnäytetyön myötä julkisia ja vapaasti hyödynnettävissä esimerkiksi muissa tunne- ja turvataitoihin liittyvien hankkeiden arvioinnissa. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä määritellä ammattilaisten turvataito-osaamisen kompetenssit alan asiantuntijoiden toimesta ja laatia mittari myös lasten ja perheiden turvataitojen selvittämiseen.
PRECEDE-PROCEED –mallin käyttö arvioinnissa edellytti prosessin, vaikutusten ja tulosten arviointia. Arvioinnin tueksi valittiin RE-AIM –malli, joka sisältää viisi askelmaa (saavutettavuus, vaikuttavuus, omaksuminen, toimeenpano ja ylläpito). Arvioinnin laadun turvaamiseksi ja arviointikysymyksiin vastaamiseksi nähtiin tärkeäksi lähtökohdaksi triangulaatio.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavalla ammattilaisten turvataito-osaamista voidaan mitata loppukartoituksena. Mittari luotiin Webropol-kyselyn muotoon ja siinä yhdistettiin kaikki hankkeen kolme osa-aluetta. Mittari sisälsi osaamisen, toiminnan muuttumisen ja vaikutusten arviointia.
Mittari ja tarkennettu arviointisuunnitelma ovat opinnäytetyön myötä julkisia ja vapaasti hyödynnettävissä esimerkiksi muissa tunne- ja turvataitoihin liittyvien hankkeiden arvioinnissa. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä määritellä ammattilaisten turvataito-osaamisen kompetenssit alan asiantuntijoiden toimesta ja laatia mittari myös lasten ja perheiden turvataitojen selvittämiseen.