Kalustonhallintatyökalun kehittäminen
Savolainen, Niki (2025)
Savolainen, Niki
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420266
Tiivistelmä
Kalustonhallinta ja -seuranta on etenkin logistiikassa erittäin merkittävä osa kuljetusketjua, sillä tällä varmistetaan kaluston sijainti, kuormat, sekä kunto, jolloin asiaa hoitavat sidosryhmät ovat tietoisia näistä, ja eivät esimerkiksi päästä viallista kalustoa liikenteeseen.
Kehitystyö toteutettiin Posti Kuljetus Oy:n Kuopion toimipisteen toiveesta, ja tarkoituksena oli kehittää uusi työkalu, jolla voidaan seurata terminaalin omaa ja vaihtuvaa kalustoa, sekä suunnitella kuljetusvuoroja monipuolisemmin ja laajemmin, sekä tehostaa ajojärjestelijöiden tiedonsiirtoa sidosryhmien välillä, mahdollistaen sen digitaalisesti suullisen ja paperisen sijaan. Tavoitteena oli ammattimaisempi, nopeampi ja helpompi keino ilmoittaa kuljettajille ja lastaajille kalustot, jonka avulla ajojärjestelijöiden ajankäyttöä asiaan liittyen pyrittiin vähentämään, jolloin aikaa jäisi tärkeämmille tehtäville ja toimille.
Tuloksia seurattiin jatkuvasti suullisisesti, sekä toteutuksen lopussa kyselyllä kolmelle eri sidosryhmälle, trukkihenkilöstölle, kuljettajille, sekä ajojärjestelijöille. Kyselyistä selvisi, että kehitystyöllä saavutettiin tavoitteet, ja saatiin aikaan positiivisia muutoksia vastaajien keskuudessa.
Johtopäätöksenä kehitystyö on ollut onnistunut, ja haasteista huolimatta osoittanut olevansa hyödyllinen ja toimiva työkalu ajojärjestelijöiden ja sidosryhmien keskuudessa. Kehitystyössä on otettu huomioon palaute ja jatkuva kehittäminen, jolla mahdollistetaan sidosryhmien osallistuminen uusien ideoiden luomiseen. Fleet management and tracking is a very important part of the transport chain, especially in logistics, as it ensures the location, loads and condition of the fleet, so that the relevant stakeholders are aware of them and, for example, do not allow defective vehicles to enter the road.
The development work was carried out at the request of the Kuopio’s branch of Posti Kuljetus Oy, and the purpose was to develop a new tool to monitor the terminal's own and changing fleet, to plan transport shifts in a more comprehensive and extensive way, and to improve the information transfer between the transport coordinators and their stakeholders, enabling it to be done digitally instead of verbally and on paper. The aim was to provide a more professional, faster and easier way of informing drivers and forklift operators of the fleets, with the aim of reducing the time spent by transport coordinators on this issue, leaving time for more important tasks and activities.
The results were continuously monitored verbally, and at the end of the implementation through a survey of three different stakeholders, forklift operators, drivers, and transport coordinators. The surveys showed that the development work achieved its objectives and brought about positive changes among the responders.
In conclusion, the development has been successful and, despite the challenges, has proven to be a useful and effective tool for transport coordinators and their stakeholders. Feedback and continuous improvement have been taken into account, allowing stakeholders to contribute to the creation of new ideas.
Kehitystyö toteutettiin Posti Kuljetus Oy:n Kuopion toimipisteen toiveesta, ja tarkoituksena oli kehittää uusi työkalu, jolla voidaan seurata terminaalin omaa ja vaihtuvaa kalustoa, sekä suunnitella kuljetusvuoroja monipuolisemmin ja laajemmin, sekä tehostaa ajojärjestelijöiden tiedonsiirtoa sidosryhmien välillä, mahdollistaen sen digitaalisesti suullisen ja paperisen sijaan. Tavoitteena oli ammattimaisempi, nopeampi ja helpompi keino ilmoittaa kuljettajille ja lastaajille kalustot, jonka avulla ajojärjestelijöiden ajankäyttöä asiaan liittyen pyrittiin vähentämään, jolloin aikaa jäisi tärkeämmille tehtäville ja toimille.
Tuloksia seurattiin jatkuvasti suullisisesti, sekä toteutuksen lopussa kyselyllä kolmelle eri sidosryhmälle, trukkihenkilöstölle, kuljettajille, sekä ajojärjestelijöille. Kyselyistä selvisi, että kehitystyöllä saavutettiin tavoitteet, ja saatiin aikaan positiivisia muutoksia vastaajien keskuudessa.
Johtopäätöksenä kehitystyö on ollut onnistunut, ja haasteista huolimatta osoittanut olevansa hyödyllinen ja toimiva työkalu ajojärjestelijöiden ja sidosryhmien keskuudessa. Kehitystyössä on otettu huomioon palaute ja jatkuva kehittäminen, jolla mahdollistetaan sidosryhmien osallistuminen uusien ideoiden luomiseen.
The development work was carried out at the request of the Kuopio’s branch of Posti Kuljetus Oy, and the purpose was to develop a new tool to monitor the terminal's own and changing fleet, to plan transport shifts in a more comprehensive and extensive way, and to improve the information transfer between the transport coordinators and their stakeholders, enabling it to be done digitally instead of verbally and on paper. The aim was to provide a more professional, faster and easier way of informing drivers and forklift operators of the fleets, with the aim of reducing the time spent by transport coordinators on this issue, leaving time for more important tasks and activities.
The results were continuously monitored verbally, and at the end of the implementation through a survey of three different stakeholders, forklift operators, drivers, and transport coordinators. The surveys showed that the development work achieved its objectives and brought about positive changes among the responders.
In conclusion, the development has been successful and, despite the challenges, has proven to be a useful and effective tool for transport coordinators and their stakeholders. Feedback and continuous improvement have been taken into account, allowing stakeholders to contribute to the creation of new ideas.