Fyysisten objektien simulointi kyberharjoituksessa
Lindström, Teemu (2025)
Lindström, Teemu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420272
Tiivistelmä
Kyberharjoituksissa harjoitellaan todellisiin kyberuhkatilanteisiin perustuvia häiriötilanteita ja oikeaoppisia toimintatapoja niiden torjumiseksi. Yksi yleisimmistä harjoitusmuodoista on live-harjoitus, jossa harjoitusympäristö rakennetaan suljettuun virtuaaliympäristöön. Näissä ympäristöissä pyritään mallintamaan uhkatilanteita vastaavia tietojärjestelmiä, ja harjoituksen laadun sekä tehokkuuden kannalta merkittävä tekijä on realismi. Koska kyberuhkien vaikutukset voivat ulottua digitaalisen ympäristön ulkopuolelle, fyysiset tekijät on otettava huomioon myös harjoitusympäristön suunnittelussa.
Järjestetyssä logistiikan toimialan kyberharjoituksessa mallinnettiin logistiikka-alan toimitusketjuja, jotka sisälsivät fyysisiä kuljetuksia. Osana toimitusketjujen mallinnusta oli tarve kehittää simulaatiojärjestelmä kuljetuksien fyysisten objektien liikuttamiseen. Simulaatiojärjestelmä toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena. Tutkimuksessa selvitettiin myös fyysisten objektien simuloinnin mahdollisuuksia ja hyötyjä harjoituksen näkökulmasta.
Simulaatiojärjestelmän pääohjelmointikielenä käytettiin TypeScriptiä, ja kehittämisessä hyödynnettiin avoimen lähdekoodin teknologioita ja kirjastoja. Objektien liikkeen hallintaan käytettiin Graphile Worker -työjonoa yhteistyössä PostgreSQL-tietokannan kanssa. Objektien liikkuminen perustui kuvitteellisten toimijoiden runkolinjoihin ja reittilaskentaan, jota varten käytettiin Valhalla-reittihakumoottoria sekä GeoJSON Path Finder -kirjastoa. Palveluiden välinen tiedonsiirto toteutettiin PostGraphilen avulla kehitetyn API-rajapinnan kautta. Käyttöliittymä rakennettiin Vue.js-ohjelmistokehyksellä, ja karttanäkymät toteutettiin Leaflet-kirjastolla.
Tuloksena saatiin kehitettyä vaatimusmäärittelyä vastaava simulaatiojärjestelmä, jonka avulla toimitusketjujen kuljetuksia onnistuttiin mallintamaan. Tulokset osoittivat, että fyysisten objektien simulointi on mahdollista osana kyberharjoituksia, ja sen toteuttaminen tukee harjoituksen tilannekuvaa sekä päätöksenteko. Tuloksia voidaan hyödyntää mallipohjana tulevissa harjoituksissa, joissa tunnistetaan tarve fyysisten tekijöiden mallinnukselle.
Järjestetyssä logistiikan toimialan kyberharjoituksessa mallinnettiin logistiikka-alan toimitusketjuja, jotka sisälsivät fyysisiä kuljetuksia. Osana toimitusketjujen mallinnusta oli tarve kehittää simulaatiojärjestelmä kuljetuksien fyysisten objektien liikuttamiseen. Simulaatiojärjestelmä toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena. Tutkimuksessa selvitettiin myös fyysisten objektien simuloinnin mahdollisuuksia ja hyötyjä harjoituksen näkökulmasta.
Simulaatiojärjestelmän pääohjelmointikielenä käytettiin TypeScriptiä, ja kehittämisessä hyödynnettiin avoimen lähdekoodin teknologioita ja kirjastoja. Objektien liikkeen hallintaan käytettiin Graphile Worker -työjonoa yhteistyössä PostgreSQL-tietokannan kanssa. Objektien liikkuminen perustui kuvitteellisten toimijoiden runkolinjoihin ja reittilaskentaan, jota varten käytettiin Valhalla-reittihakumoottoria sekä GeoJSON Path Finder -kirjastoa. Palveluiden välinen tiedonsiirto toteutettiin PostGraphilen avulla kehitetyn API-rajapinnan kautta. Käyttöliittymä rakennettiin Vue.js-ohjelmistokehyksellä, ja karttanäkymät toteutettiin Leaflet-kirjastolla.
Tuloksena saatiin kehitettyä vaatimusmäärittelyä vastaava simulaatiojärjestelmä, jonka avulla toimitusketjujen kuljetuksia onnistuttiin mallintamaan. Tulokset osoittivat, että fyysisten objektien simulointi on mahdollista osana kyberharjoituksia, ja sen toteuttaminen tukee harjoituksen tilannekuvaa sekä päätöksenteko. Tuloksia voidaan hyödyntää mallipohjana tulevissa harjoituksissa, joissa tunnistetaan tarve fyysisten tekijöiden mallinnukselle.