Kalustemuutoksen vaikutus osaston kannattavuuteen päivittöistavarakaupassa
Vuotila, Maija (2025)
Vuotila, Maija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420258
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko päivittäistavarakauppa X:n takeaway osaston kannattavuudessa ja euromääräisissä myyntimäärissä tapahtunut muutosta, kun myymälässä on tehty kalustemuutos joulukuussa 2024. Tarkasteltavien tuoteryhmien tuotteina ovat valmiiksi pakatut salaatit, salaattibaari ja välipalajuomat. Tuotteiden myynti kasvaa vuosittain, jonka vuoksi on ollut ajankohtaista uudistaa kalusteet toimivammiksi ja suuremmiksi.
Työn tietoperustassa käsitellään päivittäistavarakaupan kannattavuutta ja myymäläkiertoa. Empiirisessä osassa hyödynnetään teoriaosasta saatua tietoa ja selvitetään myyntien ja katteiden viikkokohtaiset tiedot tältä ja viime vuodelta tuoteryhmäkohtaisesti. Näiden pohjalta analysoidaan ja havainnoidaan tuoteryhmien kannattavuutta ja kannattavuuden muutosta, sekä pohditaan syitä muutokseen. Työssä käytetään kaupan raporteista saatavia lukuja, joita analysoimalla saadaan kannattavuuden muutoksen tulokset. Työn tuloksien selvittämiseen käytetyt menetelmät ovat havainnointi ja analysointi.
Työn tuloksista saatiin selville, että kalustemuutos oli kannattava. Osaston myynti ja kannattavuus parani kokonaisuutena. Erityisesti salaattibaarin kohdalla myynti lisääntyi hyvin, jopa yli 27 % ja kate yli 19 %. Välipalajuomien myynti ja kate laski hieman, joka selittyy sillä, että ne ovat nykyisin hieman huonomassa myynti paikassa. Jos haluttaisiin luotettavampia kannattavuuden analyysin tuloksia, olisi tarkastelu jakson oltava pidempi.
Työn tietoperustassa käsitellään päivittäistavarakaupan kannattavuutta ja myymäläkiertoa. Empiirisessä osassa hyödynnetään teoriaosasta saatua tietoa ja selvitetään myyntien ja katteiden viikkokohtaiset tiedot tältä ja viime vuodelta tuoteryhmäkohtaisesti. Näiden pohjalta analysoidaan ja havainnoidaan tuoteryhmien kannattavuutta ja kannattavuuden muutosta, sekä pohditaan syitä muutokseen. Työssä käytetään kaupan raporteista saatavia lukuja, joita analysoimalla saadaan kannattavuuden muutoksen tulokset. Työn tuloksien selvittämiseen käytetyt menetelmät ovat havainnointi ja analysointi.
Työn tuloksista saatiin selville, että kalustemuutos oli kannattava. Osaston myynti ja kannattavuus parani kokonaisuutena. Erityisesti salaattibaarin kohdalla myynti lisääntyi hyvin, jopa yli 27 % ja kate yli 19 %. Välipalajuomien myynti ja kate laski hieman, joka selittyy sillä, että ne ovat nykyisin hieman huonomassa myynti paikassa. Jos haluttaisiin luotettavampia kannattavuuden analyysin tuloksia, olisi tarkastelu jakson oltava pidempi.