Osaamisen ulottuvuudet rahoitusalalla: tapaustutkimus asiantuntijatyöstä OP Ryhmässä
Alanen, Sari (2025)
Alanen, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420492
Tiivistelmä
Rahoitusalan asiantuntijatyöhön kuuluu jatkuva muutos. Osaamisvaatimukset kehittyvät edelleen digitalisaation, sääntelyn ja asiakaskäyttäytymisen muuttuessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin osaamista asiantuntijatyön perustana rahoitusalalla. OP Ryhmän brändivisio sisällytettiin tarkasteluun yhtenä näkökulmana, mutta tutkimuksen pääpaino oli asiakasrajapinnassa toimivien asiantuntijoiden ydinosaamisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui viisi asiakasrajapinnassa toimivaa asiantuntijaa Kangasalan Seudun Osuus-pankista. Aineisto koostui asiantuntijoiden henkilökohtaisista kokemuksista, mikä mahdollisti ilmiön tarkastelun käytännönläheisesti ja monipuolisesti. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa tunnistettiin kahdeksan osaamiskategoriaa, joista korostuivat erityisesti ammatilliset taidot, kommunikaatiotaidot ja tiedonhallintataidot. Motivaatioon vaikutti merkittävästi halu ratkaista asiakkaiden erilaiset tilanteet ja saada onnistumisen kokemuksia. Brändivision koettiin ohjaavan asiakastyötä, mutta sen merkitys jäi osin epäselväksi. Asiantuntijat kokivat vision toteutuvan erityisesti asiakaslähtöisessä ja vastuullisena toimintana. Tutkimuksessa tunnistettiin ydinosaamisen ja brändivision lisäksi useita muita asiantuntijuuden kannalta keskeisiä osaamisalueita. Näihin sisältyi muun muassa kokemukseen perustuva hiljainen tieto, sisäinen motivaatio sekä kyky vastata työn jatkuviin muutoksiin.
Tulokset korostavat, että asiantuntijuus rahoitusalalla rakentuu monikerroksisesta osaamisesta, joka mahdollistaa laadukkaan asiakaspalvelun, vastuullisen toiminnan ja reagoinnin toimintaympäristön muutoksiin. Johtopäätöksenä todetaan, että asiakasrajapinnan asiantuntijoiden osaaminen on monipuolista. Asiantuntijoilla on kyky vastata työn muutoksiin ja suhtautuminen muutoksiin on pääosin myönteistä. Brändivision ymmärrettävyyttä ja konkretisointia olisi kuitenkin mahdollista kehittää. Asiakaskeskeinen työote on vahvasti läsnä, mutta osaamisen laadun varmistaminen edellyttää jatkossakin systemaattista tukea ja johtamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui viisi asiakasrajapinnassa toimivaa asiantuntijaa Kangasalan Seudun Osuus-pankista. Aineisto koostui asiantuntijoiden henkilökohtaisista kokemuksista, mikä mahdollisti ilmiön tarkastelun käytännönläheisesti ja monipuolisesti. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa tunnistettiin kahdeksan osaamiskategoriaa, joista korostuivat erityisesti ammatilliset taidot, kommunikaatiotaidot ja tiedonhallintataidot. Motivaatioon vaikutti merkittävästi halu ratkaista asiakkaiden erilaiset tilanteet ja saada onnistumisen kokemuksia. Brändivision koettiin ohjaavan asiakastyötä, mutta sen merkitys jäi osin epäselväksi. Asiantuntijat kokivat vision toteutuvan erityisesti asiakaslähtöisessä ja vastuullisena toimintana. Tutkimuksessa tunnistettiin ydinosaamisen ja brändivision lisäksi useita muita asiantuntijuuden kannalta keskeisiä osaamisalueita. Näihin sisältyi muun muassa kokemukseen perustuva hiljainen tieto, sisäinen motivaatio sekä kyky vastata työn jatkuviin muutoksiin.
Tulokset korostavat, että asiantuntijuus rahoitusalalla rakentuu monikerroksisesta osaamisesta, joka mahdollistaa laadukkaan asiakaspalvelun, vastuullisen toiminnan ja reagoinnin toimintaympäristön muutoksiin. Johtopäätöksenä todetaan, että asiakasrajapinnan asiantuntijoiden osaaminen on monipuolista. Asiantuntijoilla on kyky vastata työn muutoksiin ja suhtautuminen muutoksiin on pääosin myönteistä. Brändivision ymmärrettävyyttä ja konkretisointia olisi kuitenkin mahdollista kehittää. Asiakaskeskeinen työote on vahvasti läsnä, mutta osaamisen laadun varmistaminen edellyttää jatkossakin systemaattista tukea ja johtamista.