Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Soiva Matka - digitaalinen videoportfolio : toteutus ja käyttöönotto

Haapanen, Ari-Pekka (2025)

 
Avaa tiedosto
Haapanen_Ari-Pekka.pdf (19.96Mt)
Lataukset: 


Haapanen, Ari-Pekka
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420406
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitin Soiva Matka -digitaalisen videoportfolion soitto-oppilailleni Microsoft 365 -ympäristöön (Teams, SharePoint, Stream). Tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen ja visuaalisesti selkeä järjestelmä, joka tukee oppilaiden oppimisprosessia, itsearviointia ja opettajien työskentelyä oppitunneilla. Samalla se edistää musiikkiopiston digitaalista siirtymää. Portfolio toimii ensimmäisenä vaiheena luoden alustan ja toimintatavan työskentelyyn digitaalisessa ympäristössä. Seuraavassa vaiheessa portfolioon integroidaan perinteisen opintokirjan sisältö, joka pitää sisällään oppilaan henkilökohtaiset oppimispolut ja taitotaulut. Aiemmin oppilaalla on ollut analoginen opintokirja, johon opettaja tekee merkinnät opintojen edetessä ohjelmistosta esiintymiseen. Portfolio tarjoaa paikasta riippumattoman tavan esittää konkreettisesti edistyminen ja tehden oppilaalle huoltajineen näkyvämmäksi tehty työ.

Opinnäytetyön ratkaisu portfoliosta pyrkii vastaamaan taiteen perusopetuksen opetusuunnitelman perusteissa oleviin tavoitteisiin monipuolisesti. Lisäksi se perustuu pitkään kokemukseen soitonopetuksessa sekä hyödyntää Verkkopedagogiikan osaajakoulutuksessa saatuja koulutussisältöjä.

Kehittämisprosessissa kokeilin alustavia ratkaisuja, kuten OneDrivea ja Newzik-sovellusta, mutta päädyin Microsoft 365:een sen tietoturvan ja skaalautuvuuden vuoksi. Portfolio toteutettiin Teamsin tiedostojen hallinnalla ja SharePointin visuaalisella verkkosivulla, joka integroi Stream-verkko-osat viiteen osioon (Kompassi, Maisemia, Karavaani, Löytöretki, Kohtaamisia). Haasteena oli löytää yksinkertainen ja monistettavissa oleva tallennusprosessi. Testivaiheessa kuuden oppilaan kanssa (Haapanen 2025b) portfolio koettiin helppokäyttöiseksi (8.3/10 rakenteen selkeys) ja motivoivaksi, erityisesti nuorempien oppilaiden keskuudessa. Kysely neljälle musiikkioppilaitokselle (Haapanen 2025a) vahvisti Microsoft 365:n laajan käytön (75 %) ja videotallenteiden vähäisyyden (50 %), tukien portfolion relevanssia.

Portfolio yksinkertaistaa videoiden tallennusta ja tukee pedagogisia tavoitteita, kuten jatkuvaa arviointia ja motivaation vahvistamista. Jatkossa järjestelmä voidaan laajentaa muihin opettajiin ja toimintoihin, mutta käyttöönotto vaatii lisäresursseja koulutukseen. Työ tarjoaa skaalautuvan mallin musiikkiopetuksen digitalisaatioon muille musiikkioppilaitoksille.

This thesis I developed the Soiva Matka digital video portfolio for my music students within the Microsoft 365 environment (Teams, SharePoint, Stream). The objective was to create a user-friendly and visually clear system that supports students’ learning processes, self-assessment, and teachers’ work during lessons while advancing the music institute’s digital transition. The portfolio serves as an initial phase, establishing a platform and workflow for digital engagement. In the next phase, it will integrate the content of the traditional study record, including students’ personalized learning paths and skill charts. Previously, students used an analog study record, where teachers noted progress from repertoire to performances. The portfolio provides a location-independent means to concretely demonstrate progress, making the work more visible to students and their guardians.

The portfolio solution aligns comprehensively with the objectives outlined in the national curriculum for arts education. It is grounded in extensive experience in music teaching and leverages insights from the Online Pedagogy Expert training.

The development process explored preliminary solutions, such as OneDrive and the Newzik application, but ended up for Microsoft 365 due to its security and scalability. The portfolio was implemented using Teams for file management and a SharePoint webpage integrating Stream components into five sections (Kompassi, Maisemia, Karavaani, Löytöretki, Kohtaamisia). A key challenge was devising a simple, replicable recording process. Testing with six students (2025b) found the portfolio user-friendly (8.3/10 for structural clarity) and motivating, particularly among younger students. A survey of four music institutes (2025a) confirmed widespread Microsoft 365 use (75%) and limited video recording (50%), supporting the portfolio’s relevance.

The portfolio simplifies video recording and supports pedagogical goals, such as continuous assessment and motivation enhancement. Future expansion to other teachers and functions requires additional training resources. The work offers a scalable model for digitalizing music education in other music institutes.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste