Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vaaratilanneraportointi merenkulussa : selvitys raportoinnin toteutumisesta viranomaiselle

Valtonen, Simo (2025)

 
Avaa tiedosto
Valtonen_Simo.pdf (667.8Kt)
Lataukset: 


Valtonen, Simo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420421
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten vaaratilanteista raportointi toteutuu viranomaiselle. Vuonna 2017 merilakiin tuli muutos, joka velvoittaa aluksen päällikköä tai laivaisäntää ilmoittamaan kaikista aluksen käytön yhteydessä tapahtuneista vaaratilanteista suomalaisella aluksella. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Logistiikan ja merenkulun TKI. Työn tutkimusosaa varten haastateltiin neljää merenkulkualalla työskentelevää henkilöä, joilla oli aiempaa kokemusta merenkulun vaaratilanneraportoinnista.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja ensisijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluista saadut tulokset analysoitiin ja niiden avulla vastattiin opinnäytetyössä esitettyyn tutkimuskysymykseen. Lisäksi alaongelmina tarkasteltiin, mitkä tekijät vaikuttavat raportoinnin toteutuneeseen tasoon ja miten hyödylliseksi vaaratilanteista raportointi koetaan.

Tutkimus osoitti, että vaaratilanneraportointi koettiin tärkeäksi ja sitä tulee kehittää jatkossa. Viranomaiselle raportoinnin koettiin toteutuvan kohtalaisesti ja siihen vaikuttavia tekijöitä olivat vaaratilanneilmoituslomake, termin vaaratilanne määritelmä ja tulkinta sekä raportointikulttuurin merkitys. Myös viranomaisen asema ja rooli herätti keskustelua ja sai kritiikkiä lakia valvovana sekä vaaratilanneilmoituksia vastaanottavana tahona.

Vaaratilanneraportointi nähtiin merenkulkua hyödyttävänä, mutta sen todellista vaikutusta oli haastavaa arvioida. Vaaratilanteista ilmoittaminen oli ollut lain velvoittamana lyhyen ajan voimassa ja tilastollista tietoa ei ollut saatavilla riittävästi hyötyjen arvioimiseksi. Myös viranomainen koki, että vaaratilanteista raportoinnin vaikutus tulee näkymään Suomen merenkulussa tulevaisuudessa.

Vaaratilanneraportointi on osa laajamittaista merenkulun turvallisuus- ja raportointikulttuuria. Sen tutkimiseksi on tarpeellista ymmärtää kattavasti raportointiin liittyvä teoreettinen näkökulma ja hyödyntää eri tutkimusmenetelmiä laaja-alaisesti, jotta saadaan parempi käsitys vaaratilanneraportoinnista. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa vaaratilanneraportoinnin kehittämisessä.
 
The purpose of this thesis was to examine how incident reporting is carried out to the authorities. In 2017, an amendment was made to the Finnish Maritime Act, obliging the master or shipowner to report any incidents occurring on board Finnish ships. This thesis was commissioned by South-Eastern Finland University of Applied Sciences, Logistics and maritime R&D. For the research part of the thesis, four maritime professionals with prior experience in incident reporting were interviewed.

The research was conducted as a qualitative study and thematic interviews were used as the primary method. The results obtained from the interviews were analyzed to address the research question presented in the thesis. In addition, the study examined the subproblems of which factors influence the actual level of reporting and how useful reporting on hazardous situations is perceived to be.

The research showed that incident reporting was considered important and should be further developed. Reporting to the authorities was perceived as moderate and was influenced by the incident notification form, the definition and interpretation of the term incident, and the significance of the reporting culture. The position and role of the authority also caused debate and received criticism because the authority functions as both a law enforcement agency and the recipient of notifications.

Incident reporting was seen as beneficial to maritime operations, but its actual impact was challenging to assess. Incident reporting had only been legally required for a short period of time and there was not enough statistical data available to evaluate its true benefits. The authority also felt that the impact of incident reporting will become more evident in Finnish maritime operations in the future.

Incident reporting is part of the broader maritime safety and reporting culture. To study it, it is necessary to have a comprehensive understanding of the theoretical aspect of reporting and extensively use a variety of different research methods to gain a better understanding of incident reporting. The results of this thesis can be utilized in the development of incident reporting in the future.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste