Sohvaliike Kuusilinnan Espoon myymälän sisustuskonsepti : aistimarkkinoinnin soveltaminen suunnittelussa
Grönlund, Sara (2025)
Grönlund, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420439
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin sohvaliike Kuusilinnan Espoon myymälän sisustuskonsepti. Tavoitteena oli luoda brändiä tukeva, miellyttävä ostosympäristö hyödyntäen aistimarkkinointia. Työssä tutkittiin aistimarkkinoinnin soveltamista myymäläsuunnittelussa ja sen vaikutusta asiakaskokemukseen sekä alalla vallitsevia trendejä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin sisällönanalyysiä, vertailua ja havainnointia. Huolellisesti valittujen referenssikohteiden pohjalta laadittiin kilpailija-analyysi. Analysoimalla Kuusilinnan myymälöitä muodostettiin kuva yrityksen brändistä. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymykseen: "Kuinka luoda mieleenpainuva myymälä aistimarkkinoinnin avulla?"
Alakysymyksinä tarkasteltiin asiakkaisiin vaikuttamista ja aistimarkkinoinnin toteuttamista aistiystävällisesti. Luotettavuuden varmistamiseksi käytettiin sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä.
Konseptisuunnitelmassa määriteltiin myymälän yleisilme, kiintokalusteet, valaistus, irtokalusteet ja materiaalit. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa myymäläsuunnittelussa ja aistimarkkinoinnin kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin sisällönanalyysiä, vertailua ja havainnointia. Huolellisesti valittujen referenssikohteiden pohjalta laadittiin kilpailija-analyysi. Analysoimalla Kuusilinnan myymälöitä muodostettiin kuva yrityksen brändistä. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymykseen: "Kuinka luoda mieleenpainuva myymälä aistimarkkinoinnin avulla?"
Alakysymyksinä tarkasteltiin asiakkaisiin vaikuttamista ja aistimarkkinoinnin toteuttamista aistiystävällisesti. Luotettavuuden varmistamiseksi käytettiin sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä.
Konseptisuunnitelmassa määriteltiin myymälän yleisilme, kiintokalusteet, valaistus, irtokalusteet ja materiaalit. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa myymäläsuunnittelussa ja aistimarkkinoinnin kehittämisessä.