Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Pienten terveyskeskusten sulkemisen vaikutukset hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen

Aula, Liisi (2025)

 
Avaa tiedosto
Aula_Liisi.pdf (411.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Aula, Liisi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420475
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin pienten terveyskeskusten sulkemisen vaikutuksia terveydenhuollon palveluiden saatavuuteen ja saavutettavuuteen. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja siinä keskityttiin erityisesti sote-uudistuksen mukanaan tuomiin palvelurakenteen muutoksiin sekä digipalveluiden rooliin hoidon järjestämisessä. Tarkoituksena oli selvittää, miten nämä muutokset ovat vaikuttaneet kokemuksiin hoitoon pääsystä ja palveluiden yhdenvertaisuudesta.

Tutkimusaineiston analyysissä nousi esiin kolme keskeistä teemaa: hoitoon pääsyn parantuminen, etäpalveluiden yleistyminen ja alueellinen yhdenvertaisuus. Digi- ja etäpalvelut ovat lisänneet hoidon saavutettavuutta ja nopeuttaneet hoitoon pääsyä erityisesti perusterveydenhuollossa. Samalla potilaskokemuksissa korostuu kuitenkin huoli teknologian tasapuolisesta saavutettavuudesta ja inhimillisen kohtaamisen vähenemisestä. Lisäksi alueellinen eriarvoisuus on lisääntynyt palveluiden keskittämisen jälkeen, mikä on heikentänyt hoitoon pääsyä erityisesti maaseutualueilla.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitaaliset palvelut tarjoavat arvokkaan lisän terveyspalveluihin, mutta niitä ei tule käyttää ainoana ratkaisuna palveluiden järjestämisessä. Palvelurakenteita kehitettäessä tulee varmistaa, että saavutettavuus säilyy yhdenvertaisena kaikille väestöryhmille ja alueille. Tärkeää on myös säilyttää ihmisläheinen hoito ja varmistaa potilaiden luottamus uusiin palvelumuotoihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste