Monimuotoisuuden johtaminen esihenkilötyön näkökulmasta
Kalliomäki, Minna (2025)
Kalliomäki, Minna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä monimuotoisuusosaamista toimeksiantajaorganisaatiossa. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli; Miten monimuotoisuuden johtamista tulee kehittää esihenkilötyön näkökulmasta? Alatutkimuskysymykset olivat: Mitkä tekijät ovat vahvuuksia monimuotoisuuden johtamisessa esihenkilötyön näkökulmasta? Mitkä asiat ovat haasteita monimuotoisuuden johtamisessa esihenkilötyön näkökulmasta?
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä palvelumuotoilua, jossa korostui yhteiskehittäminen. Menetelmä sopii hyvin organisaation kehittämistyöhön. Tutkimuksen alkukartoituksena sähköinen kyselytutkimus lähetettiin toimeksiantajaorganisaation palveluyksikön johtajille. Kyselytutkimuksesta saatu tieto oli palveluyksiköiden johtajille suunnattujen kolmen kehittämistyöpajan työskentelyn lähtökohtana. Työpajojen tarkoituksena oli yhteiskehittämisen avulla työstää esihenkilöiden työn tueksi ja työyhteisöille osallistava työkalu, jonka avulla työyhteisöjen DEI-tietoisuutta lisätään.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monimuotoisuuden johtamisen osaaminen on vahvaa toimeksiantajaorganisaatiossa, mutta sitä on edelleen kehitettävä työyhteisöjen monimuotoistuessa ja johtamisen ollessa merkittävä tekijä työyhteisöjen inklusiivisuuden edistämiseksi. Tutkimuksen kehittämistavoitteena ollut monimuotoisuuden johtamisen työkalu jäi luonnoksen asteelle, mutta tuloksissa saatiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajaorganisaatiolle. Tulosten mukaan työyhteisöjen osaamista tulee kehittää kielellisten sekä monimuotoisuuden osa-alueiden osalta ja kielitietoisuus tulee jalkauttaa toimintamallina. Organisaation ohjeet, dokumentit ja koulutukset on päivitettävä sisällöllisesti vastaamaan monimuotoisuuden tarpeita. Niissä on huomioitava muun muassa selkeä ilmaisu ja visuaalisuus ja niiden löydettävyyttä organisaation sisäisestä intranetistä tulee kehittää.
Asiasanat: monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, inkluusio, yhteenkuuluvuus, monimuotoisuuden johtaminen
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä palvelumuotoilua, jossa korostui yhteiskehittäminen. Menetelmä sopii hyvin organisaation kehittämistyöhön. Tutkimuksen alkukartoituksena sähköinen kyselytutkimus lähetettiin toimeksiantajaorganisaation palveluyksikön johtajille. Kyselytutkimuksesta saatu tieto oli palveluyksiköiden johtajille suunnattujen kolmen kehittämistyöpajan työskentelyn lähtökohtana. Työpajojen tarkoituksena oli yhteiskehittämisen avulla työstää esihenkilöiden työn tueksi ja työyhteisöille osallistava työkalu, jonka avulla työyhteisöjen DEI-tietoisuutta lisätään.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monimuotoisuuden johtamisen osaaminen on vahvaa toimeksiantajaorganisaatiossa, mutta sitä on edelleen kehitettävä työyhteisöjen monimuotoistuessa ja johtamisen ollessa merkittävä tekijä työyhteisöjen inklusiivisuuden edistämiseksi. Tutkimuksen kehittämistavoitteena ollut monimuotoisuuden johtamisen työkalu jäi luonnoksen asteelle, mutta tuloksissa saatiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajaorganisaatiolle. Tulosten mukaan työyhteisöjen osaamista tulee kehittää kielellisten sekä monimuotoisuuden osa-alueiden osalta ja kielitietoisuus tulee jalkauttaa toimintamallina. Organisaation ohjeet, dokumentit ja koulutukset on päivitettävä sisällöllisesti vastaamaan monimuotoisuuden tarpeita. Niissä on huomioitava muun muassa selkeä ilmaisu ja visuaalisuus ja niiden löydettävyyttä organisaation sisäisestä intranetistä tulee kehittää.
Asiasanat: monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, inkluusio, yhteenkuuluvuus, monimuotoisuuden johtaminen