Kiertotalous osana markkinointisuunnitelmaa
Lehti, Luukas (2025)
Lehti, Luukas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420508
Tiivistelmä
Kiertotalous on noussut merkittäväksi osaksi kestävää liiketoimintaa ja vas
tuullisuusstrategioita, erityisesti rakennus- ja valmistavan teollisuuden toi
mialoilla. Se haastaa perinteisen lineaarisen talousmallin ja tarjoaa uusia mah
dollisuuksia resurssitehokkuuden parantamiseen, jätteen vähentämiseen ja
lisäarvon luomiseen asiakkaille. Yritykset, jotka kykenevät integroimaan kierto
talouden osaksi liiketoimintaa ja viestimään siitä uskottavasti, voivat erottua
kilpailijoista ja vastata asiakkaiden lisääntyviin vastuullisuusodotuksiin. Tämä
korostuu erityisesti B2B-markkinassa, jossa ostajien päätöksiin vaikuttavat
yhä enemmän toimittajien kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvät tekijät. Tä
män opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kiertotalouden periaatteet
voidaan liittää osaksi yrityksen markkinointisuunnitelmaa ja millaisia käytän
nön ratkaisuja tämä edellyttää erityisesti B2B-markkinoinnin kontekstissa.
Työ toteutettiin kehittämistehtävänä hyödyntäen laadullista tutkimusotetta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja benchmarkkauksen avulla.
Teemahaastatteluissa kartoitettiin asiantuntijoiden näkemyksiä kiertotalouden
hyödyntämisestä markkinoinnissa, vastuullisuusviestinnän uskottavuudesta ja
asiakaslähtöisistä sisällöistä. Benchmarkkaus kohdistettiin kiertotaloudessa
edistyneisiin yrityksiin, joiden käytäntöjä analysoitiin soveltamiskelpoisuuden
näkökulmasta. Aineisto analysoitiin teemallisesti, ja sen perusteella laadittiin
systemaattinen markkinointisuunnitelma toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Tulokset osoittivat, että kiertotalous tarjoaa markkinoinnille konkreettisia kei
noja brändin vahvistamiseen, asiakassuhteiden syventämiseen ja vastuulli
suusprofiilin selkeyttämiseen. Asiakkaat odottavat läpinäkyvää ja johdonmu
kaista viestintää, joka osoittaa yrityksen teot kestävyyden eteen. Kehitetty
markkinointisuunnitelma tarjoaa käytännön työkaluja kiertotalouden näkyväksi
tekemiseen eri kanavissa. Erityisesti digitaalinen viestintä, sisältömarkkinointi
ja tarinat tunnistettiin tärkeiksi vastuullisuuden esiin tuomisen muodoiksi. Työ
tukee toimeksiantajayrityksen strategisia tavoitteita, vahvistaa sen asemaa
vastuullisena toimijana ja toimii perustana pitkäjänteiselle markkinoinnin kehit
tämiselle kestävän liiketoiminnan näkökulmasta. Suunnitelmaa voidaan hyö
dyntää myös viestinnän sisäisessä kehittämisessä ja osana asiakkuuksien
hallintaa.
tuullisuusstrategioita, erityisesti rakennus- ja valmistavan teollisuuden toi
mialoilla. Se haastaa perinteisen lineaarisen talousmallin ja tarjoaa uusia mah
dollisuuksia resurssitehokkuuden parantamiseen, jätteen vähentämiseen ja
lisäarvon luomiseen asiakkaille. Yritykset, jotka kykenevät integroimaan kierto
talouden osaksi liiketoimintaa ja viestimään siitä uskottavasti, voivat erottua
kilpailijoista ja vastata asiakkaiden lisääntyviin vastuullisuusodotuksiin. Tämä
korostuu erityisesti B2B-markkinassa, jossa ostajien päätöksiin vaikuttavat
yhä enemmän toimittajien kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvät tekijät. Tä
män opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kiertotalouden periaatteet
voidaan liittää osaksi yrityksen markkinointisuunnitelmaa ja millaisia käytän
nön ratkaisuja tämä edellyttää erityisesti B2B-markkinoinnin kontekstissa.
Työ toteutettiin kehittämistehtävänä hyödyntäen laadullista tutkimusotetta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja benchmarkkauksen avulla.
Teemahaastatteluissa kartoitettiin asiantuntijoiden näkemyksiä kiertotalouden
hyödyntämisestä markkinoinnissa, vastuullisuusviestinnän uskottavuudesta ja
asiakaslähtöisistä sisällöistä. Benchmarkkaus kohdistettiin kiertotaloudessa
edistyneisiin yrityksiin, joiden käytäntöjä analysoitiin soveltamiskelpoisuuden
näkökulmasta. Aineisto analysoitiin teemallisesti, ja sen perusteella laadittiin
systemaattinen markkinointisuunnitelma toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Tulokset osoittivat, että kiertotalous tarjoaa markkinoinnille konkreettisia kei
noja brändin vahvistamiseen, asiakassuhteiden syventämiseen ja vastuulli
suusprofiilin selkeyttämiseen. Asiakkaat odottavat läpinäkyvää ja johdonmu
kaista viestintää, joka osoittaa yrityksen teot kestävyyden eteen. Kehitetty
markkinointisuunnitelma tarjoaa käytännön työkaluja kiertotalouden näkyväksi
tekemiseen eri kanavissa. Erityisesti digitaalinen viestintä, sisältömarkkinointi
ja tarinat tunnistettiin tärkeiksi vastuullisuuden esiin tuomisen muodoiksi. Työ
tukee toimeksiantajayrityksen strategisia tavoitteita, vahvistaa sen asemaa
vastuullisena toimijana ja toimii perustana pitkäjänteiselle markkinoinnin kehit
tämiselle kestävän liiketoiminnan näkökulmasta. Suunnitelmaa voidaan hyö
dyntää myös viestinnän sisäisessä kehittämisessä ja osana asiakkuuksien
hallintaa.