Vauriokorjaamon lisämyynnin kehitys
Viljamaa, Lassi (2025)
Viljamaa, Lassi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Vehon vauriokorjaamon lisämyyntiä. Lisämyynti sisältää monia kehityskohteita, joita ovat esimerkiksi lisämyyntistrategiat, lisämyyntituotteet, toiminta myyntitapahtumassa ja erinäiset myyntiin liittyvät toimintamallit. Ennen lisämyynnin kehittämistä on hyvä ymmärtää kaikkia lisämyynnin osa-alueita.
Opinnäytetyön aluksi perehdyttiin liiketoiminnan kannattavuuteen, myyntitapahtuman vaiheisiin ja lisämyyntiin liittyvään teoriaan. Seuraavaksi selvitettiin lisämyynnin lähtötilanne vierailemalla vauriokorjaamolla. Lähtötilanteen selvittyä pystyttiin perustellusti kehittämään lisämyynnin edistämiseen uusia ideoita. Työssä käsiteltiin myös lisämyynnin haasteita ja vertailtiin lisämyynnin eroja huoltokorjaamon ja vauriokorjaamon välillä. Työssä selvitettiin myös lisämyynnin potentiaalia ja pohdittiin, onko lisämyynnin kasvattaminen mahdollista.
Työssä saatujen tuloksien ja ideoiden perusteella pystytään toteamaan, että lisämyynnin kasvattaminen on mahdollista ja vauriokorjaamolla on potentiaalia sitä varten. Työn lopussa esitettyjä kehitysideoita ei ole testattu käytännössä ja siksi jatkokehityskohteena on tässä työssä esitettyjen kehitysideoiden testaus käytännössä. Kehitysideoiden tarkoituksena on antaa aihetta ajatella lisämyyntiä syvemmin ja pohtia, millä keinoilla siihen pystytään vaikuttamaan.
Opinnäytetyön aluksi perehdyttiin liiketoiminnan kannattavuuteen, myyntitapahtuman vaiheisiin ja lisämyyntiin liittyvään teoriaan. Seuraavaksi selvitettiin lisämyynnin lähtötilanne vierailemalla vauriokorjaamolla. Lähtötilanteen selvittyä pystyttiin perustellusti kehittämään lisämyynnin edistämiseen uusia ideoita. Työssä käsiteltiin myös lisämyynnin haasteita ja vertailtiin lisämyynnin eroja huoltokorjaamon ja vauriokorjaamon välillä. Työssä selvitettiin myös lisämyynnin potentiaalia ja pohdittiin, onko lisämyynnin kasvattaminen mahdollista.
Työssä saatujen tuloksien ja ideoiden perusteella pystytään toteamaan, että lisämyynnin kasvattaminen on mahdollista ja vauriokorjaamolla on potentiaalia sitä varten. Työn lopussa esitettyjä kehitysideoita ei ole testattu käytännössä ja siksi jatkokehityskohteena on tässä työssä esitettyjen kehitysideoiden testaus käytännössä. Kehitysideoiden tarkoituksena on antaa aihetta ajatella lisämyyntiä syvemmin ja pohtia, millä keinoilla siihen pystytään vaikuttamaan.