Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen palvelumyynnin prosessien automatisaatiossa
Virtanen, Sami (2025)
Virtanen, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ohjelmistorobotiikkaa ja sen mahdollisuuksia asiakasvaraus-järjestelmien automatisoinnissa. Työ toteutettiin toimeksiantona Jyväskylän ammattikorkeakoulun GamePit Pro -pelitilalle, joka on myös Jamkin ulkoisille asiakkaille varattavissa oleva tila. Työ to-teutettiin kehittämistutkimuksen ja case-tutkimuksen yhdistelmällä.
Tausta-aineistona tutkittiin eri ohjelmistorobotiikan ohjelmistoja, joita olivat Microsoft Power Au-tomate, UiPath ja Robocorp, sekä jonkin verran tekoälyä. Tarkempaan tarkasteluun valittiin Micro-soft Power Automate -ohjelmisto toimeksiantajan tarpeesta.
Tutkimuksessa luotiin osittainen testiympäristö Power Automate -ohjelmistossa ja siinä testattiin GamePitin asiakasvarausprosessin vaiheiden automatisointia. GamePitin varausprosessi on 13-vaiheinen, joista viidessä oli välttämätöntä työntekijän läsnäolo. Näin ollen prosessissa voitaisi au-tomatisoida kahdeksan vaihetta.
Testaukset osoittivat automaation olevan mahdollista toimeksiantajan varausjärjestelmän kaltai-sessa prosessissa. Haasteiksi muodostuivat nykyisten järjestelmien liitäntöjen puuttuminen Power Automatesta, sekä tiettyjen järjestelmien saavuttamattomuus, sillä ne olivat vain Jamkin henkilö-kunnan käsiteltävissä. Power Automate itsessään oli helppokäyttöinen ohjelmisto, joten sitä voitaisi hyödyntää myös toisenlaisissa organisaatioissa, kuin Jamkissa.
Lopputulemana todettiin, että ohjelmistorobotiikalla pystyttiin suhteellisen helposti automatisoi-maan GamePit Pro -pelitilan asiakasvarausprosessi. Automatisoimalla saavutettaisiin hyvinkin no-peasti sekä kustannus- että henkilöresurssisäästöjä. Automatisaation hyötyjä olivat myös mahdolli-nen työnkuvan selkeyttäminen, sekä inhimillisten virheiden välttäminen.
Jatkotutkimuksena suositeltiin esimerkiksi automatisaation pitkäaikaisempien vaikutusten tutkimis-ta organisaatioissa, tai vastaavasti automatisaation käyttöönoton ja käyttämisen vaikutuksia henki-löstössä.
Tausta-aineistona tutkittiin eri ohjelmistorobotiikan ohjelmistoja, joita olivat Microsoft Power Au-tomate, UiPath ja Robocorp, sekä jonkin verran tekoälyä. Tarkempaan tarkasteluun valittiin Micro-soft Power Automate -ohjelmisto toimeksiantajan tarpeesta.
Tutkimuksessa luotiin osittainen testiympäristö Power Automate -ohjelmistossa ja siinä testattiin GamePitin asiakasvarausprosessin vaiheiden automatisointia. GamePitin varausprosessi on 13-vaiheinen, joista viidessä oli välttämätöntä työntekijän läsnäolo. Näin ollen prosessissa voitaisi au-tomatisoida kahdeksan vaihetta.
Testaukset osoittivat automaation olevan mahdollista toimeksiantajan varausjärjestelmän kaltai-sessa prosessissa. Haasteiksi muodostuivat nykyisten järjestelmien liitäntöjen puuttuminen Power Automatesta, sekä tiettyjen järjestelmien saavuttamattomuus, sillä ne olivat vain Jamkin henkilö-kunnan käsiteltävissä. Power Automate itsessään oli helppokäyttöinen ohjelmisto, joten sitä voitaisi hyödyntää myös toisenlaisissa organisaatioissa, kuin Jamkissa.
Lopputulemana todettiin, että ohjelmistorobotiikalla pystyttiin suhteellisen helposti automatisoi-maan GamePit Pro -pelitilan asiakasvarausprosessi. Automatisoimalla saavutettaisiin hyvinkin no-peasti sekä kustannus- että henkilöresurssisäästöjä. Automatisaation hyötyjä olivat myös mahdolli-nen työnkuvan selkeyttäminen, sekä inhimillisten virheiden välttäminen.
Jatkotutkimuksena suositeltiin esimerkiksi automatisaation pitkäaikaisempien vaikutusten tutkimis-ta organisaatioissa, tai vastaavasti automatisaation käyttöönoton ja käyttämisen vaikutuksia henki-löstössä.