Lean-johtamisen hyödyntäminen Keski-Suomen pelastuslaitoksella
Lamminkoski, Jaakko (2025)
Lamminkoski, Jaakko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420418
Tiivistelmä
Lean on terminä tuttu teollisuudesta, josta se on levinnyt myös palveluiden tuottamiseen sekä muuhun johtamiseen. Leania sovelletaan jo terveydenhuollon alalla jonkin verran, mutta pelastustoimessa se on tuntemattomampi. Leanin perimmäisenä tavoitteena on tuottaa prosesseissa palveluita ja tuotteita ilman hukkaa, mahdollisimman taloudellisesti ja laadullisesti asiakkaan eduksi. Tämän tuottamiseksi leaniin kuuluu oleellisesti myös organisaation ja henkilöstön kehittäminen.
Keski-Suomen pelastuslaitoksella on muutettu organisaatiota paloasemaryhmistä toiminta-alueisiin, ja toiminta-alueita johtavien aluepalomestareiden johtama organisaatio kasvanut. Laajentuneessa toiminnassa on havaittu haasteita pelastustoimen arkijohtamisessa ja asiakaspalveluiden tehokkaassa tuottamisessa. Vaikka pelastustoimi yleisesti tunnetaan nopeasta ja tehokkaasta pelastustoiminnan tuottamisesta niin esiintyy silti määrittelemätöntä tehottomuutta oman organisaation sisäisissä prosesseissa ja muissa lakisääteisissä asiakaspalveluissa. Tätä tehostaakseen haluttiin tutkia teollisuudessa käytetyn lean-johtamismenetelmän soveltuvuutta pelastustoimeen. Lean on pelastustoimelle vieras käsite ja tavoiteltiin sen esittelemistä pelastustoimelle sekä ymmärryksen edistämistä lean-menetelmille. Tutkimusongelmana oli tutkia, miten lean-menetelmien avulla voidaan tehostaa arkijohtamista aluepalomestarin näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Katsaukseen löydettiin analysoitavaksi suomalaisia terveydenhuollon tutkimuksia, jotka liittyivät johtamiseen ja leaniin. Näistä tutkimuksista analysoitiin sisällöanalyysilla ne tekijät, jotka huomioimalla voidaan aloittaa onnistunut lean-johtaminen pelastustoimen organisaatiossa. Näiden lisäksi selvitettiin miten, lean-ajattelua voidaan hyödyntää pelastustoimessa arkijohtamisessa ja asiakaspalveluissa. Tulokset ovat sovellettavissa pelastustoimen organisaatiosta myös vastaaviin muihin organisaatioihin.
Lean pelastustoimessa on mahdollista toteuttaa, kun aloituksessa huomioidaan tutkimuksessa havaitut oleelliset tekijät. Toteutus vaatii sitoutumista muutokseen koko organisaatiolta ja sen lisäksi siihen on panostettava resursseja sekä henkilöstön kouluttamista. Vastineeksi lean-menetelmien avulla voidaan tehostaa omia sisäisiä prosesseja ja asiakaspalveluja.
Keski-Suomen pelastuslaitoksella on muutettu organisaatiota paloasemaryhmistä toiminta-alueisiin, ja toiminta-alueita johtavien aluepalomestareiden johtama organisaatio kasvanut. Laajentuneessa toiminnassa on havaittu haasteita pelastustoimen arkijohtamisessa ja asiakaspalveluiden tehokkaassa tuottamisessa. Vaikka pelastustoimi yleisesti tunnetaan nopeasta ja tehokkaasta pelastustoiminnan tuottamisesta niin esiintyy silti määrittelemätöntä tehottomuutta oman organisaation sisäisissä prosesseissa ja muissa lakisääteisissä asiakaspalveluissa. Tätä tehostaakseen haluttiin tutkia teollisuudessa käytetyn lean-johtamismenetelmän soveltuvuutta pelastustoimeen. Lean on pelastustoimelle vieras käsite ja tavoiteltiin sen esittelemistä pelastustoimelle sekä ymmärryksen edistämistä lean-menetelmille. Tutkimusongelmana oli tutkia, miten lean-menetelmien avulla voidaan tehostaa arkijohtamista aluepalomestarin näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Katsaukseen löydettiin analysoitavaksi suomalaisia terveydenhuollon tutkimuksia, jotka liittyivät johtamiseen ja leaniin. Näistä tutkimuksista analysoitiin sisällöanalyysilla ne tekijät, jotka huomioimalla voidaan aloittaa onnistunut lean-johtaminen pelastustoimen organisaatiossa. Näiden lisäksi selvitettiin miten, lean-ajattelua voidaan hyödyntää pelastustoimessa arkijohtamisessa ja asiakaspalveluissa. Tulokset ovat sovellettavissa pelastustoimen organisaatiosta myös vastaaviin muihin organisaatioihin.
Lean pelastustoimessa on mahdollista toteuttaa, kun aloituksessa huomioidaan tutkimuksessa havaitut oleelliset tekijät. Toteutus vaatii sitoutumista muutokseen koko organisaatiolta ja sen lisäksi siihen on panostettava resursseja sekä henkilöstön kouluttamista. Vastineeksi lean-menetelmien avulla voidaan tehostaa omia sisäisiä prosesseja ja asiakaspalveluja.