Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Benefits and Drawbacks of AI-driven chatbot feedback collection

Hyvönen, Hanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Hyvonen_Hanna.pdf (549.4Kt)
Lataukset: 


Hyvönen, Hanna
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on tarkastella tekoälypohjaisten chatbottien hyödyntämistä vähittäiskauppojen kontekstissa, eritoten sen roolista oston jälkeisessä asiakasvuorovaikutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten chatbot järjestelmät muokkaavat palautekäytäntöjä, sekä asiakassuhteiden hallintaa. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä hyötyjä ja haasteita tekoälyavusteisten chatbottien käyttöön asiakaspalautteen keruussa liittyy? Tutkimus toteutettiin laadullisena kirjallisuuskatsauksena, jota täydennettiin temaattisella analyysillä. Yli sadan lähteen joukosta valittiin tarkoin kriteerein 20 tieteellistä artikkelia, jotka oli haettu luotettavaksi todetuista tietokannoista, kuten ScienceDirect ja IEEE Xplore. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa hyödynnettiin teknologian hyväksymismallia (TAM), palautesilmukkateoriaa, sekä suljettuja palautesilmukkajärjestelmiä. Analyysin perusteella pystyttiin tunnistamaan viisi keskeisintä hyötyä: prosessien tehostaminen, vastausprosenttien nousu, reaaliaikainen ongelmanratkaisu, CRM integraatio, sekä viestinnän personointi. Samanaikaisesti esiin nousivat myös haasteet: rajoitettu tunneälykkyys, kaavamainen ja yksinkertaistettu viestintä, yksityisyyteen ja läpinäkyvyyteen liittyvät kysymykset, käyttäjäsegmenttien väliset erot, sekä osallistamisen näennäisyys. Tulosten perusteella voidaan todeta, chatbot-teknologian tuottavan merkittäviä hyötyjä tehokkuuden näkökulmasta, mutta niiden onnistuminen edellyttää käyttäjälähtöistä suunnittelua, riittävää tunneälykkyyttä chatboteilta, eettistä otetta asiakkaiden tietojenkäsittelyyn, sekä aktiivista reagointia asiakaspalautteeseen. Tutkimuksen keskeiset rajoitteet liittyivät toissijaisten lähteiden käyttöön, sekä nopeaan kehitykseen teknologian saralla. Jatkossa aihetta voisi tutkia empiirisin menetelmin. Lisäksi toimialojen välisillä vertailuilla sekä pitkittäistutkimuksilla saataisiin syvällisempää ymmärrystä asiakassuhteiden kehityksestä chatbot-teknologiaa integroitaessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • How digitalization has affected the importance of customer loyalty and the nature of customer loyalty programs : Case Study: Developing Case Company X's customer loyalty program 

    Silvennoinen, Emma (2020)
    In recent years, digitalization has introduced significant changes and great challenges in the retail industry, making it one of the biggest game changers in the field of customer loyalty marketing. Therefore, the aim of ...
  • Customer relationship management - from potential customers to loyal customers : case: Rosso Jyväskeskus 

    Jokelainen, Anne (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2010)
    This thesis was commissioned by the restaurant manager of Rosso Jyväskeskus, Ms. Tuula Aberni. The aim of the customer survey was to find out how committed the customers are to Rosso Jyväskeskus and how to develop the loyal ...
  • Customer-orientated Profitable Marketing: Turning Customer Knowledge into Customer-driven Marketing Strategy : an analytical framework 

    Do, An (2020)
    The purpose of this paper was to develop a fully-constructed analytical framework that helps businesses design a customer-orientated marketing strategy. The study looks into the dynamics between customer knowledge and the ...
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste