Opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille vainajan valmistelusta
Roos, Venla; Helander, Miranda (2025)
Roos, Venla
Helander, Miranda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selkeä, visuaalinen ja käytännönläheinen videomateriaali siitä, miten vainajan valmistelu tehdään ammattimaisesti sekä vainajaa kunnioittavasti. Opinnäytetyön avulla pyritään edistämään sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia kohdata kuolemaa ja siihen liittyviä tilanteita työpaikoilla ammatillisesti ja eettisesti. Opetusvideo ei ole sidoksissa paikkaan tai aikaan, vaan opetus voi olla opiskelijan omaan tahtiin tapahtuvaa. Visuaalinen opetusmateriaali auttaa opiskelijoita ymmärtämään paremmin vainajan laiton eri työvaiheita ja välineitä sekä vähentämään epävarmuutta käytännön työssä.
Opetusvideon avulla pyritään madaltamaan opiskelijan kynnystä kohdata kuolema ja osallistua vainajan valmisteluun työelämässä. Opetusvideo ei ole sidoksissa paikkaan tai aikaan, vaan opetus voi olla opiskelijan omaan tahtiin tapahtuvaa. Audiovisuaalinen opetusmateriaali auttaa opiskelijoita ymmärtämään paremmin vainajan valmistelun eri työvaiheita ja siinä käytettäviä välineitä sekä vähentämään epävarmuutta käytännön työssä. Hyvin toteutettu video säästää myös opettajien aikaa, sillä se mahdollistaa sisällön jakamisen jatkuvasti ilman, että opettajan tarvitsee toistaa samaa opetusta useaan otteeseen. Opetusvideot ovat myös osoittautuneet tehokkaiksi oppimisen kannalta. Videoiden avulla oppijat ymmärtävät ja sisäistävät oppimansa asiat paremmin kuin perinteisiä oppimismenetelmiä käyttävät.
Opinnäytetyön tilaajana on Hämeen ammattikorkeakoulu, ja toteutuksena syntynyttä videomateriaalia voidaan hyödyntää osana sairaanhoitajakoulutusta. Jatkotutkimusehdotus opinnäytetyölle voisi olla kyselytutkimus sairaanhoitajaopiskelijoille, ovatko he kokeneet saavansa opetusvideosta apua vainajan valmisteluun työpaikalla ja ovatko he kokeneet opetusvideon vainajan valmistelusta hyödylliseksi sen teoriaosuudelta tai videomateriaalin puolesta.
Opetusvideon avulla pyritään madaltamaan opiskelijan kynnystä kohdata kuolema ja osallistua vainajan valmisteluun työelämässä. Opetusvideo ei ole sidoksissa paikkaan tai aikaan, vaan opetus voi olla opiskelijan omaan tahtiin tapahtuvaa. Audiovisuaalinen opetusmateriaali auttaa opiskelijoita ymmärtämään paremmin vainajan valmistelun eri työvaiheita ja siinä käytettäviä välineitä sekä vähentämään epävarmuutta käytännön työssä. Hyvin toteutettu video säästää myös opettajien aikaa, sillä se mahdollistaa sisällön jakamisen jatkuvasti ilman, että opettajan tarvitsee toistaa samaa opetusta useaan otteeseen. Opetusvideot ovat myös osoittautuneet tehokkaiksi oppimisen kannalta. Videoiden avulla oppijat ymmärtävät ja sisäistävät oppimansa asiat paremmin kuin perinteisiä oppimismenetelmiä käyttävät.
Opinnäytetyön tilaajana on Hämeen ammattikorkeakoulu, ja toteutuksena syntynyttä videomateriaalia voidaan hyödyntää osana sairaanhoitajakoulutusta. Jatkotutkimusehdotus opinnäytetyölle voisi olla kyselytutkimus sairaanhoitajaopiskelijoille, ovatko he kokeneet saavansa opetusvideosta apua vainajan valmisteluun työpaikalla ja ovatko he kokeneet opetusvideon vainajan valmistelusta hyödylliseksi sen teoriaosuudelta tai videomateriaalin puolesta.