Asiakaslehden siirto verkkoon? : Turun tuomiokapitulin viestinnän näkymiä
Hyrsky-Heikkilä, Anna-Liisa (2014)
Hyrsky-Heikkilä, Anna-Liisa
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin asiakas-viestintää. Turun arkkihiippakunta on julkaissut vuodesta 1999 hiippakuntalehteä (Tuore oliivi-puun lehti) neljä kertaa vuodessa. Lehti on lähetetty osoitteellisena jakeluna kotiin (3200 kpl) kaikille arkkihiippakunnan seurakuntien työntekijöille ja luottamushenkilöille. Lehden siirtoa verkkolehdeksi alettiin pohtia ja työstää vuoden 2013 aikana. Sen tueksi päätettiin tehdä kyselytut-kimus niin hyötyjen kuin haittojen arviointia varten. Tutkimus esittelee ja analysoi kyselyn tulok-set ja ottaa kantaa tuomiokapitulin viestinnän näkymiin.
Teoriaosuus esittelee niin mediayhteiskunnan vaikutuksia, yhteisön viestintää kuin asiakasvies-tinnän perusteita. Samalla tutkitaan myös verkkoviestinnän periaatteita kuin myös Suomen ev.lut. kirkon viestintää. Kirkko on määritellyt viestinnän kehittämisen yhdeksi tärkeäksi tehtä-väkseen, mutta miten se on onnistuttu jalkauttamaan hiippakuntiin ja seurakuntiin?
Kyselyn tuloksista selvisi, että suurin osa vastanneista ymmärtää verkkoviestinnän tärkeyden ja sen, että tänä päivänä viestintä tapahtuu tehokkaimmin juuri Internetissä. Tästä syystä selkeä enemmistö suosittelee verkkolehteen siirtymistä, vaikka monet kokevatkin haikeutta luopua vanhasta ja hyvin toimineesta asiakaslehdestä.
Teoriaosuus esittelee niin mediayhteiskunnan vaikutuksia, yhteisön viestintää kuin asiakasvies-tinnän perusteita. Samalla tutkitaan myös verkkoviestinnän periaatteita kuin myös Suomen ev.lut. kirkon viestintää. Kirkko on määritellyt viestinnän kehittämisen yhdeksi tärkeäksi tehtä-väkseen, mutta miten se on onnistuttu jalkauttamaan hiippakuntiin ja seurakuntiin?
Kyselyn tuloksista selvisi, että suurin osa vastanneista ymmärtää verkkoviestinnän tärkeyden ja sen, että tänä päivänä viestintä tapahtuu tehokkaimmin juuri Internetissä. Tästä syystä selkeä enemmistö suosittelee verkkolehteen siirtymistä, vaikka monet kokevatkin haikeutta luopua vanhasta ja hyvin toimineesta asiakaslehdestä.