Sosiaalisen median hyödyntäminen sisäministeriön rekrytoinnissa
Lehtosaari, Maria (2015)
Lehtosaari, Maria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224791
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on sisäministeriö, joka haluaa tutki mahdollisuuksiaan hyödyntää sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan. Tähän asti ministeriö on rekrytoinut omilla verkkosivuillaan, valtiolle.fi-palvelussa ja korkeakouluopiskelijoille tarkoitetuissa Aarresaari- ja Jobstep-sivuilla.
Tavoitteena oli tutkia sisäministeriöllä käytössä olevien sosiaalisten medioiden, Facebook ja Twitter, toimivuutta rekrytoinnissa. Opinnäytetyössä tutkittiin some-rekrytoinnin lisäksi sisäministeriön työnantajakuvaa ja sitä, kuinka nuoret työnhakijat kokevat valtion viraston työnantajana.
Opinnäytetyön kohde rekrytoinniksi valikoitui joulu-tammikuussa toteutettu korkeakouluharjoittelijoiden rekrytointi. Tutkimustavaksi valikoitui survey-kysely sen helppouden ja nopeuden vuoksi.
Yhtenä pääajatuksena oli, että jos nuoret eivät löydä sisäministeriötä sosiaalisesta mediasta, eivät löydä muutkaan. Ajatus saattoi olla väärä, sillä yksikään tutkimukseen vastanneista ei ollut löytänyt ministeriön jakamaa harjoittelurekrytointi-ilmoitusta Facebookista tai Twitteristä.
Tutkimuksen tulokset olivat pääsääntöisesti positiivisia sosiaalisen median hyödyntämisestä rekrytoinnissa, mutta sen toimivuutta ja tarpeellisuutta epäiltiin. Myös ministeriön käyttämät sosiaalisen median kanavat, Facebook ja Twitter, koettiin vääriksi ja huonoiksi rekrytointikanaviksi. Vastaajat ehdottivat useaan otteeseen rekrytointia LinkedIn-palvelussa.
Sisäministeriön tulisi jatkaa yhä sosiaalisten medioiden päivittämistä ja hyödyntämistä rekrytoinnissa, vaikka se ei vielä tuottaisikaan tulosta. Ministeriö voi olla vielä aikaansa edellä, ehkä jonakin päivänä muut valtion virastot jalkautuvat menestyksellisesti sosiaaliseen mediaan ja some-rekrytointi tehostuu.
Tavoitteena oli tutkia sisäministeriöllä käytössä olevien sosiaalisten medioiden, Facebook ja Twitter, toimivuutta rekrytoinnissa. Opinnäytetyössä tutkittiin some-rekrytoinnin lisäksi sisäministeriön työnantajakuvaa ja sitä, kuinka nuoret työnhakijat kokevat valtion viraston työnantajana.
Opinnäytetyön kohde rekrytoinniksi valikoitui joulu-tammikuussa toteutettu korkeakouluharjoittelijoiden rekrytointi. Tutkimustavaksi valikoitui survey-kysely sen helppouden ja nopeuden vuoksi.
Yhtenä pääajatuksena oli, että jos nuoret eivät löydä sisäministeriötä sosiaalisesta mediasta, eivät löydä muutkaan. Ajatus saattoi olla väärä, sillä yksikään tutkimukseen vastanneista ei ollut löytänyt ministeriön jakamaa harjoittelurekrytointi-ilmoitusta Facebookista tai Twitteristä.
Tutkimuksen tulokset olivat pääsääntöisesti positiivisia sosiaalisen median hyödyntämisestä rekrytoinnissa, mutta sen toimivuutta ja tarpeellisuutta epäiltiin. Myös ministeriön käyttämät sosiaalisen median kanavat, Facebook ja Twitter, koettiin vääriksi ja huonoiksi rekrytointikanaviksi. Vastaajat ehdottivat useaan otteeseen rekrytointia LinkedIn-palvelussa.
Sisäministeriön tulisi jatkaa yhä sosiaalisten medioiden päivittämistä ja hyödyntämistä rekrytoinnissa, vaikka se ei vielä tuottaisikaan tulosta. Ministeriö voi olla vielä aikaansa edellä, ehkä jonakin päivänä muut valtion virastot jalkautuvat menestyksellisesti sosiaaliseen mediaan ja some-rekrytointi tehostuu.