Tiedosta perehdytys — perehdy tiedolla Lähijohtajien kokemuksia perehdytyksestä ja ideoita perehdytysprosessin kehittämiseen
Wilenius, Päivi (2025)
Wilenius, Päivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520571
Tiivistelmä
Tämän kehittämistutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lähijohtajien kokemuksia perehdytyksestä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella sekä tuottaa niiden pohjalta kehittämisehdotuksia perehdytysprosessin vahvistamiseksi. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla organisaatio voi systematisoida ja tehostaa perehdytystä siten, että se tukee lähijohtajien työssäjaksamista ja organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamista.
Keskeisiä käsitteitä ovat perehdytys, lähijohtajuus ja tiedolla johtaminen. Tässä työssä perehdytyksellä tarkoitetaan suunnitelmallista ja tavoitteellista prosessia, jonka avulla uusi työntekijä saa valmiudet toimia tehtävässään. Lähijohtajalla tarkoitetaan esihenkilöä, joka vastaa henkilöstön ja päivittäisen toiminnan johtamisesta asiakasrajapinnassa. Tiedolla johtaminen viittaa ajantasaiseen ja tavoitteelliseen tiedon hyödyntämiseen päätöksenteossa ja kehittämisessä.
Hyvin suunniteltu perehdytys on myös osa riskienhallintaa ja laadunvarmistusta. Sosiaali- ja terveysalalla sillä on suora vaikutus asiakas- ja potilasturvallisuuteen, erityisesti vaativissa palveluympäristöissä. Ammattitaitoa ja organisaation sopeutumiskykyä tukeva perehdytys on entistä kriittisemmässä asemassa vuoden 2023 sote-uudistuksen jälkeen.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja työpajoilla, joissa kartoitettiin sekä yksilöllisiä kokemuksia että yhteisiä kehittämisideoita. Aineisto analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla. Tuloksista nousi esiin sekä perehdytyksen nykyisiä vahvuuksia että kehittämiskohteita, kuten rakenteiden hajanaisuus ja tuen puute. Kehittämisehdotukset painottavat suunnitelmallista perehdytysmallia, vertaistukea ja tiedon hyödyntämistä prosessin seurannassa ja arvioinnissa.
Keskeisiä käsitteitä ovat perehdytys, lähijohtajuus ja tiedolla johtaminen. Tässä työssä perehdytyksellä tarkoitetaan suunnitelmallista ja tavoitteellista prosessia, jonka avulla uusi työntekijä saa valmiudet toimia tehtävässään. Lähijohtajalla tarkoitetaan esihenkilöä, joka vastaa henkilöstön ja päivittäisen toiminnan johtamisesta asiakasrajapinnassa. Tiedolla johtaminen viittaa ajantasaiseen ja tavoitteelliseen tiedon hyödyntämiseen päätöksenteossa ja kehittämisessä.
Hyvin suunniteltu perehdytys on myös osa riskienhallintaa ja laadunvarmistusta. Sosiaali- ja terveysalalla sillä on suora vaikutus asiakas- ja potilasturvallisuuteen, erityisesti vaativissa palveluympäristöissä. Ammattitaitoa ja organisaation sopeutumiskykyä tukeva perehdytys on entistä kriittisemmässä asemassa vuoden 2023 sote-uudistuksen jälkeen.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja työpajoilla, joissa kartoitettiin sekä yksilöllisiä kokemuksia että yhteisiä kehittämisideoita. Aineisto analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla. Tuloksista nousi esiin sekä perehdytyksen nykyisiä vahvuuksia että kehittämiskohteita, kuten rakenteiden hajanaisuus ja tuen puute. Kehittämisehdotukset painottavat suunnitelmallista perehdytysmallia, vertaistukea ja tiedon hyödyntämistä prosessin seurannassa ja arvioinnissa.