Puhallinkaruselli : kerhotoimintaa koulupäivän yhteydessä
Järvi, Marika (2025)
Järvi, Marika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520651
Tiivistelmä
Musiikin myönteiset vaikutukset kasvatukseen ja oppimiseen ovat laajasti tunnustettuja. Tästä huolimatta musiikkiopistojen, erityisesti puhallinsoittajien, hakijamäärien lasku, koulujen musiikintuntien vähentäminen ja musiikkiluokkien lakkauttamisen harkitseminen herättävät huolta. Vastatakseni tähän kehityssuuntaan käynnistin alakoulussa puhallinkaruselli-kerhotoiminnan yhteistyössä koulun, kunnan ja Harrastamisen Suomen mallin kanssa. Toiminnan tavoitteena on tuoda musiikkiharrastus lähemmäksi lapsia osana koulupäivää.
Kehittämishankkeeni tarkastelee, voisiko tämä toimintamalli edistää lasten musiikkiharrastuksen aloittamista. Tutkimusmenetelminä käytetään palautekyselyjä, osallistuvaa havainnointia sekä ohjaajien kanssa toteutettuja avoimia haastatteluja. Toimintaa ohjaa sosiaalipedagoginen työote, joka tukee lasten osallisuutta yksilöohjauksen, ryhmässä toimimisen ja yhteisöllisen osallistamisen kautta. Lisäksi toiminnassa hyödynnetään elämyspedagogiikkaa, jossa oppiminen perustuu omakohtaisiin kokemuksiin. Kerhotoiminnan sisältö ja pedagoginen toteutus perustuivat neljään valitsemaani musiikin opetusmenetelmään.
Onnistuneen kerhotoiminnan edellytyksenä ovat riittävät resurssit, pätevät ohjaajat sekä tiivis yhteistyö paikallisten toimijoiden ja perheiden kanssa. Tämä työ osoittautui merkitykselliseksi ja onnistuneeksi hankkeeksi, sillä palautekyselyiden tulokset viittaavat siihen, että kerhon tarjoama toiminta koettiin arvokkaaksi ja oppilaiden hyvinvointia tukevaksi. Tuloksista voidaan päätellä myös, että tällaisen toiminnan kautta yhä useampi lapsi voi löytää tiensä musiikin pariin sekä rakentaa elinikäisen musiikkisuhteen.
Kehittämishankkeeni tarkastelee, voisiko tämä toimintamalli edistää lasten musiikkiharrastuksen aloittamista. Tutkimusmenetelminä käytetään palautekyselyjä, osallistuvaa havainnointia sekä ohjaajien kanssa toteutettuja avoimia haastatteluja. Toimintaa ohjaa sosiaalipedagoginen työote, joka tukee lasten osallisuutta yksilöohjauksen, ryhmässä toimimisen ja yhteisöllisen osallistamisen kautta. Lisäksi toiminnassa hyödynnetään elämyspedagogiikkaa, jossa oppiminen perustuu omakohtaisiin kokemuksiin. Kerhotoiminnan sisältö ja pedagoginen toteutus perustuivat neljään valitsemaani musiikin opetusmenetelmään.
Onnistuneen kerhotoiminnan edellytyksenä ovat riittävät resurssit, pätevät ohjaajat sekä tiivis yhteistyö paikallisten toimijoiden ja perheiden kanssa. Tämä työ osoittautui merkitykselliseksi ja onnistuneeksi hankkeeksi, sillä palautekyselyiden tulokset viittaavat siihen, että kerhon tarjoama toiminta koettiin arvokkaaksi ja oppilaiden hyvinvointia tukevaksi. Tuloksista voidaan päätellä myös, että tällaisen toiminnan kautta yhä useampi lapsi voi löytää tiensä musiikin pariin sekä rakentaa elinikäisen musiikkisuhteen.
