Kokemuksia sähköisistä terveyspalveluista avoterveydenhuollossa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Salonen, Riikka (2025)
Salonen, Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla asiakkaiden kokemuksia heidän käyttämistään sähköisistä terveyspalveluista avoterveydenhuollossa. Tutkimustehtävänä oli vastata seuraavaan kysymykseen: ”Minkälaisia kokemuksia asiakkaat nimeävät sähköisistä terveyspalveluista avoterveydenhuollossa?” Työn tavoitteena on tuottaa uutta tietoa sähköisten terveyspalveluiden kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valittiin yhteensä viisitoista tutkimusta, joista neljätoista on vertaisarvioituja ja yksi vertaisarvioimaton. Kirjallisuuskatsauksessa on käytetty yhteneväisiä laadunarvioinnin kriteereitä, ja valitut tutkimukset ovat nämä täyttäneet hyväksytysti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset jakautuivat selkeästi kahteen ryhmään eli sähköisten terveyspalveluiden hyötyihin ja haasteisiin. Asiakkaat kokevat sähköisten terveyspalveluiden hyödyiksi niiden helppokäyttöisyyden ja saatavuuden sekä taloudellisuuden. Lisäksi he näkivät niiden edistävän terveyttä. Haasteiksi asiakkaat nimesivät sähköisten terveyspalveluiden vaikeakäyttöisyyden, avun tarpeen niiden käytössä sekä digitaalisiin laitteisiin liittyvät haasteet. Näiden lisäksi etäpalveluiden käyttöä haastaa erilaiset sairaudet ja aistiongelmat. Tulokset ovat osittain ristiriidassa, sillä kokemukset ovat yksilöllisiä. Esimerkiksi vuorovaikutuksen sujumisesta etäpalveluissa saatiin ristiriitaisia kokemuksia.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksia on mahdollista hyödyntää terveydenhoitajatyössä kaikilla sektoreilla, sillä sähköiset palvelut ovat vähitellen osa jokaisen terveydenhoitajan työtä. Jatkossa aihetta olisi hyvä tutkia myös terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta eli voisi selvittää, millaisia kokemuksia heillä on sähköisten terveyspalveluiden käytöstä työssään. Aiheesta voisi olla ajankohtaista tehdä myös kvalitatiivinen eli laadullinen haastattelututkimus.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valittiin yhteensä viisitoista tutkimusta, joista neljätoista on vertaisarvioituja ja yksi vertaisarvioimaton. Kirjallisuuskatsauksessa on käytetty yhteneväisiä laadunarvioinnin kriteereitä, ja valitut tutkimukset ovat nämä täyttäneet hyväksytysti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset jakautuivat selkeästi kahteen ryhmään eli sähköisten terveyspalveluiden hyötyihin ja haasteisiin. Asiakkaat kokevat sähköisten terveyspalveluiden hyödyiksi niiden helppokäyttöisyyden ja saatavuuden sekä taloudellisuuden. Lisäksi he näkivät niiden edistävän terveyttä. Haasteiksi asiakkaat nimesivät sähköisten terveyspalveluiden vaikeakäyttöisyyden, avun tarpeen niiden käytössä sekä digitaalisiin laitteisiin liittyvät haasteet. Näiden lisäksi etäpalveluiden käyttöä haastaa erilaiset sairaudet ja aistiongelmat. Tulokset ovat osittain ristiriidassa, sillä kokemukset ovat yksilöllisiä. Esimerkiksi vuorovaikutuksen sujumisesta etäpalveluissa saatiin ristiriitaisia kokemuksia.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksia on mahdollista hyödyntää terveydenhoitajatyössä kaikilla sektoreilla, sillä sähköiset palvelut ovat vähitellen osa jokaisen terveydenhoitajan työtä. Jatkossa aihetta olisi hyvä tutkia myös terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta eli voisi selvittää, millaisia kokemuksia heillä on sähköisten terveyspalveluiden käytöstä työssään. Aiheesta voisi olla ajankohtaista tehdä myös kvalitatiivinen eli laadullinen haastattelututkimus.