Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alexander-tekniikkaa muusikoille. Palvelumuotoiluprosessi

Klippel, Aino (2025)

Avaa tiedosto
Klippel_Aino.pdf (1.806Mt)
Lataukset: 


Klippel, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520678
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) musiikkipedagogiikan opiskelijoille suunniteltiin ja toteutettiin oppilaitoksen tilauksesta Alexander-tekniikan alkeiskurssi. Muusikot opiskelevat intensiivisesti, mutta ahkera harjoittelu vahvistaa myös kaavamaisia tottumuksia, jotka voivat vaikeuttaa musiikin tekemistä ajan myötä. Alexander-tekniikka on kansainvälisesti tunnettu, esiintyjien suosima menetelmä. Se opettaa havainnoimaan kehon ja mielen toimintamalleja, sekä muuttamaan niitä tarkoituksenmukaisemmiksi.

Kurssin suunnittelussa ja toteutuksessa käytettiin palvelumuotoiluprosesseja. Tavoitteena oli suunnitella tiivis Alexander-tekniikan tutustumisjakso, jossa hyödynnettäisiin nykyaikaisia opetusmenetelmiä ja monimuotoisia oppimisympäristöjä. Kolme Jamkin musiikkipedagogeja kouluttavaa opettajaa ja kurssille ilmoittautuneet musiikkipedagogiikan opiskelijat haastateltiin Alexander-tekniikan oppimistarpeiden selvittämiseksi. Kurssi painottui Alexander-tekniikan soveltamiseen muusikon ja musiikkipedagogin käytännön työssä. Kurssisuunnitelma sisälsi aikataulun, oppimissisällöt, oppimistavoitteet ja osaamiskriteerit. Kurssin vapaaehtoinen orientoitumistehtävä oli mahdollista suorittaa reaaliaikaisen videoyhteyden kautta.

Alkeiskurssilla keskityttiin neljään Alexander-tekniikan sovelluskohteeseen:
1. soitto- tai lauluasento ja kehon hahmottaminen kokonaisuutena
2. muusikoiden kipuun liittyvät ajatusmallit ja kipukäyttäytyminen
3. oman instrumentin tekniikan harjoittelu
4. esiintymisjännityksen kanssa toimiminen
Alexander-tekniikka soveltui hyvin musiikkipedagogiikan opiskelijoiden tarpeisiin, sillä Alexander-tekniikan perinteiset harjoitukset on tehty esiintyville taiteilijoille. Alexander-tekniikkaa voidaan soveltaa myös harjoittelun, opettamisen ja esiintymisen aikana. Opiskelijat olivat innostuneita ja oppivat mielestään hyödyllisiä asioita kurssilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste