Salpauksen navetan työtehtävien videointi ja navettaviikko-kurssin luominen oppimisalustalle : Miten tää lapio toimii?
Jantunen, Senni (2025)
Jantunen, Senni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota opiskelijoille uudenlainen keino oppia lypsykarjan ruokintaan käytettävät rehut ja päivittäiset hoitotyöt eläinten hyvinvointilakiin nojaten. Tavoitteena on myös keventää työyhteisön taakkaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjauksessa käytännön töissä. Työn toimeksiantaja on Koulutuskeskus Salpaus, Asikkalan koulutila. Työn tavoitteena on myös videoida navetan työtehtävät ja luoda verkkoalusta Elsa-Moodleen kurssi, josta jokainen opiskelija voi kerrata omaan tahtiinsa navettaviikolla opittavia asioita. Jokainen opiskelija suorittaa kaksi navettaviikkoa, joiden jälkeen käydään näytön arviointikeskustelu opettajan ja karjanhoitajan kanssa. Jokainen oppija oppii omalla tavallaan, ja tämän työn myötä tuetaan mahdollisimman montaa oppimistekniikkaa.
Työssä käydään läpi perustietoja Koulutuskeskus Salpauksesta ja Asikkalan koulutilasta. Käydään läpi navettaympäristö, josta kurssi luodaan. Keskitytään luomaan sisältö, joka vastaa opetuksen sisältöä ja päinvastoin. Yhdenvertaiset ohjeet ja toimintatavat takaavat oppilaille tasavertaiset lähtökohdat oppimiseen. Kurssin kohderyhmä koostuu niin uusista kuin vanhoistakin opiskelijoista, oli erityisen tuen tarvetta tai haasteita oppia esimerkiksi lehmän vuosikiertoa. Työssä tutkitaan lisätuen tarjoamista oppimiseen kuluttamatta henkilökunnan vähäisiä resursseja.
Kurssin tarpeellisuus on tullut esille voimakkaasti ja johtopäätöksenä: se olisi pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin, sillä henkilökunnan resursseilla ei ole pystytty sitä tekemään. Vaikka opiskelijamäärät ovat laskeneet, lisätuen määrä on kasvanut, eikä sen kehityksen suuntaa tiedetä. Lopulta kurssista muotoutui selkeä ja "helppotekoinen", ja asiat on esitetty jopa itsestään selvinä. Mutta juuri sellaiselle ohjaamiselle/opettamiselle on ollut tarvetta. Lainatakseni kysymystä, "kuinka tää lapio toimii?" Miettiessä omaa opiskeluaikaa, tämänkaltainen kokonaisuus olisi tarjonnut huiman määrän tietoa ja osaamista, jotka jäivät navettaviikolta hankkimatta. Kurssin myötä varmuus yhdenvertaisesta ohjaamisesta ja ohjeista korostuu ja täten tarjotaan opiskelijoille varmasti sama määrä tietoa ja osaamista arviointia varten.
Kurssin myötä on pystytty luomaan kattava ja kuluton oppimisympäristö, jollaista ei ole ennen ollut opiskelijoilla käytössä koskien suoritettavia navettaviikkoja. Työn tarkoituksena on antaa lisätukea mahdollisimman pienillä resursseilla jokaiselle sitä tarvitsevalle. Lisätuen tarpeita on syntynyt monella eri aihealueella navettaympäristössä, nyt kyseiset haasteenpaikat on koottu yhteen ja luotu uudenlainen oppimateriaali.
Työssä käydään läpi perustietoja Koulutuskeskus Salpauksesta ja Asikkalan koulutilasta. Käydään läpi navettaympäristö, josta kurssi luodaan. Keskitytään luomaan sisältö, joka vastaa opetuksen sisältöä ja päinvastoin. Yhdenvertaiset ohjeet ja toimintatavat takaavat oppilaille tasavertaiset lähtökohdat oppimiseen. Kurssin kohderyhmä koostuu niin uusista kuin vanhoistakin opiskelijoista, oli erityisen tuen tarvetta tai haasteita oppia esimerkiksi lehmän vuosikiertoa. Työssä tutkitaan lisätuen tarjoamista oppimiseen kuluttamatta henkilökunnan vähäisiä resursseja.
Kurssin tarpeellisuus on tullut esille voimakkaasti ja johtopäätöksenä: se olisi pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin, sillä henkilökunnan resursseilla ei ole pystytty sitä tekemään. Vaikka opiskelijamäärät ovat laskeneet, lisätuen määrä on kasvanut, eikä sen kehityksen suuntaa tiedetä. Lopulta kurssista muotoutui selkeä ja "helppotekoinen", ja asiat on esitetty jopa itsestään selvinä. Mutta juuri sellaiselle ohjaamiselle/opettamiselle on ollut tarvetta. Lainatakseni kysymystä, "kuinka tää lapio toimii?" Miettiessä omaa opiskeluaikaa, tämänkaltainen kokonaisuus olisi tarjonnut huiman määrän tietoa ja osaamista, jotka jäivät navettaviikolta hankkimatta. Kurssin myötä varmuus yhdenvertaisesta ohjaamisesta ja ohjeista korostuu ja täten tarjotaan opiskelijoille varmasti sama määrä tietoa ja osaamista arviointia varten.
Kurssin myötä on pystytty luomaan kattava ja kuluton oppimisympäristö, jollaista ei ole ennen ollut opiskelijoilla käytössä koskien suoritettavia navettaviikkoja. Työn tarkoituksena on antaa lisätukea mahdollisimman pienillä resursseilla jokaiselle sitä tarvitsevalle. Lisätuen tarpeita on syntynyt monella eri aihealueella navettaympäristössä, nyt kyseiset haasteenpaikat on koottu yhteen ja luotu uudenlainen oppimateriaali.
