Musiikkiterapiasta työkaluja instrumenttipedagogin työhön : erityisherkän oppilaan kohtaaminen
Järvinen, Nita (2025)
Järvinen, Nita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520721
Tiivistelmä
Instrumenttipedagogit kohtaavat työssään oppilaita, joilla saattaa olla erityispiirteitä tai -tarpeita. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää miten instrumenttipedagogi voi tukea erityisherkän oppilaan hyvinvointia musiikkiterapian menetelmiä hyödyntämällä ja miten opettajana rakentaa kannustava ja positiivinen vuorovaikutussuhde erityisherkän oppilaan kanssa. Tavoitteena oli lisätä tietoutta erityisherkkien oppilaiden tarpeista sekä siitä, millainen vuorovaikutus on toimivinta ja edistää parhaimmalla tavalla erityisherkän oppilaan hyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin alan asiantuntijoilta käyttämällä aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tuloksissa nousi esille erityisherkän oppilaan hyvinvointia tukevaan kohtaamiseen tarvittavista ominaisuuksista erityisesti seuraavat: vahva empatiakyky, herkkyys, kyky lukea herkästi oppilaan tunnetiloja ja reagoida niihin. Soittotunneilla erityisherkkien kanssa hyödynnettäviä musiikkiterapian keinoja nähtiin olevan mm. vapaa soittaminen/improvisaatio, jonka avulla soittotunneille saataisiin hauskuutta, ilon ja onnistumisen kokemuksia sekä vähemmän suorituskeskeistä tekemistä. Music pedagogues meet students that may have different special features and needs during their career. The assignment of this research was to discover how an instrument pedagogue can support highly sensitive person’s well-being by utilizing methods of music therapy. Additionally, it was examined how to build an encouraging and positive interaction with the highly sensitive student. The purpose was to increase knowledge about highly sensitive students’ special needs as well as to discover what kind of interaction is the most effective and improves the well-being of highly sensitive student the optimal way.
The research was conducted as a qualitative research. The material for research was collected from professionals by using semi-structured theme interviews as a collection method. As data analysis methods there were used data-based analysis and thematic analysis.
The research results indicated some particular features needed to interact with highly sensitive students with supporting way: high level of empathy, sensitivity, ability to read emotions easily and to react to them. There were methods of music therapy which were seen to be utilized in instrument lessons. Those methods were playing freely/improvisation which can help to create fun, happiness, experiences of success and less performance-oriented activities.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin alan asiantuntijoilta käyttämällä aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tuloksissa nousi esille erityisherkän oppilaan hyvinvointia tukevaan kohtaamiseen tarvittavista ominaisuuksista erityisesti seuraavat: vahva empatiakyky, herkkyys, kyky lukea herkästi oppilaan tunnetiloja ja reagoida niihin. Soittotunneilla erityisherkkien kanssa hyödynnettäviä musiikkiterapian keinoja nähtiin olevan mm. vapaa soittaminen/improvisaatio, jonka avulla soittotunneille saataisiin hauskuutta, ilon ja onnistumisen kokemuksia sekä vähemmän suorituskeskeistä tekemistä.
The research was conducted as a qualitative research. The material for research was collected from professionals by using semi-structured theme interviews as a collection method. As data analysis methods there were used data-based analysis and thematic analysis.
The research results indicated some particular features needed to interact with highly sensitive students with supporting way: high level of empathy, sensitivity, ability to read emotions easily and to react to them. There were methods of music therapy which were seen to be utilized in instrument lessons. Those methods were playing freely/improvisation which can help to create fun, happiness, experiences of success and less performance-oriented activities.