Företagsutveckling inom restaurang- och barbranschen: Interna och externa framgångsfaktorer
Åberg, Adam (2025)
Åberg, Adam
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520740
Tiivistelmä
Under de senaste åren har restaurang- och barbranschen i Finland genomgått betydande förändringar och branschen står inför flera utmaningar. Kostnadsökningar, försämrad lönsamhet och förändringar i konsumenters köpbeteende utgör betydande faktorer som påverkat branschen negativt. Fastän det råder osäkerhet i branschen, förekommer det dock företag som är framgångsrika.
Företagsutveckling är en målinriktad process som omfattar förbättring och anpassning av ett företags verksamhet och dess interna processer. Utvecklingen berör företagets strategiska utveckling, anpassning av företagets vision, affärsstrategi och målsättningar. Målet med företagsutveckling är att säkerställa långsiktig framgång, hållbar tillväxt, ökad lönsamhet och kundnöjdhet.
Syftet med examensarbetet är att identifiera framgångsfaktorer för företagsutveckling i restaurang-och barbranschen i Egentliga Finland. Arbetets teoretiska del består av en genomgång av tidigare forskning och litteratur om framgångsfaktorer, verksamhetsutveckling och branschens affärsutsikter.
För att besvara arbetets syfte gjordes en kvalitativ studie med tre företagare inom branschen. Datainsamlingen skedde med semistrukturerade temaintervjuer. Dataanalysen resulterade i en utvecklingslista som syftar till att fungera som verktyg för företagare inom restaurang- och barbranschen. Utvecklingslistan beskriver vilka framgångsfaktorer som bör beaktas vid företagsutveckling.
I resultatet framgår det att interna faktorer såsom ledarskap, personalens kompetens och företagskultur är avgörande för företagets framgång. Externa faktorer som ekonomiska förhållanden, lagstiftning och marknadstrender påverkar också företagens utveckling.
Slutsatsen är att en kombination av effektivt ledarskap, välutbildad personal och anpassning till externa förändringar är en betydande faktor till framgång inom restaurang- och barbranschen. För att säkerställa långsiktig framgång i branschen bör företag kontinuerligt utveckla sina affärsmodeller, förbättra kundupplevelsen och anpassa sig till kundernas behov.
Företagsutveckling är en målinriktad process som omfattar förbättring och anpassning av ett företags verksamhet och dess interna processer. Utvecklingen berör företagets strategiska utveckling, anpassning av företagets vision, affärsstrategi och målsättningar. Målet med företagsutveckling är att säkerställa långsiktig framgång, hållbar tillväxt, ökad lönsamhet och kundnöjdhet.
Syftet med examensarbetet är att identifiera framgångsfaktorer för företagsutveckling i restaurang-och barbranschen i Egentliga Finland. Arbetets teoretiska del består av en genomgång av tidigare forskning och litteratur om framgångsfaktorer, verksamhetsutveckling och branschens affärsutsikter.
För att besvara arbetets syfte gjordes en kvalitativ studie med tre företagare inom branschen. Datainsamlingen skedde med semistrukturerade temaintervjuer. Dataanalysen resulterade i en utvecklingslista som syftar till att fungera som verktyg för företagare inom restaurang- och barbranschen. Utvecklingslistan beskriver vilka framgångsfaktorer som bör beaktas vid företagsutveckling.
I resultatet framgår det att interna faktorer såsom ledarskap, personalens kompetens och företagskultur är avgörande för företagets framgång. Externa faktorer som ekonomiska förhållanden, lagstiftning och marknadstrender påverkar också företagens utveckling.
Slutsatsen är att en kombination av effektivt ledarskap, välutbildad personal och anpassning till externa förändringar är en betydande faktor till framgång inom restaurang- och barbranschen. För att säkerställa långsiktig framgång i branschen bör företag kontinuerligt utveckla sina affärsmodeller, förbättra kundupplevelsen och anpassa sig till kundernas behov.