Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

NPS vakuutusyhtiön verkkoviestien asiakaskokemuksen mittarina

Peltonen, Janne (2025)

 
Avaa tiedosto
Peltonen_Janne.pdf (725.6Kt)
Lataukset: 


Peltonen, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520748
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin asiakaskokemusta vakuutusyhtiön verkkopalvelun viestit-osiossa suositteluindeksin avulla. Työn tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat onnistuneen ja epäonnistuneen asiakaskokemuksen muodostumiseen. Toisena tavoitteena oli perehtyä asiakaskokemuksen nykytilaan analyysin avulla ja luoda tämän perustella kehitysehdotuksia.

Tutkimustuloksia on tarkoitus käyttää apuna verkkoviestien asiakaskokemuksen kehittämisessä. Verkkoviestien suositteluindeksi oli vuonna 2024 heikommalla tasolla kuin muissa asiakaspalvelukanavissa. Tutkimus toteutettiin analysoimalla vuoden 2024 NPS-lukuja, asiakaspalautteita ja viestiketjuja. Kaikki tutkimukseen kerätyt tiedot anonymisoitiin yksityisyyden varmistamiseksi. Tutkimuksessa perehdyttiin asiakaskokemukseen alan kirjallisuutta hyödyntäen. Tässä käsiteltiin erityisesti asiakaskokemuksen muodostumista ja mittaamista. Kerättyä teoriaa käytettiin apuna, kun lähdettiin analysoimaan tutkimusaineistoa.

Tutkimustuloksien mukaan asiakaskokemuksen muodostumiseen verkkoviesteissä vaikuttaa erityisesti asioinnin nopeus, helppous ja asiakkaan kokema tunne. Asiakaskokemuksen kehittämiseksi olisi tärkeää laskea vastausaikoja, asiakkaiden lähettämien viestien määrää ja saada luotua asiakkaalle myönteinen tunne asioinnista. Tulosten perusteella ehdotettiin valmiita viestipohjia, tekoälyohjausta itsepalveluun ja personoituja viestejä. Asiakaskokemusta suositeltiin mittamaan suositteluindeksin lisäksi käyttämällä mittareita, joiden avulla mitataan asioinnin helppoutta ja ensikontaktin ratkaisuastetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste