Pakopeli työkaluksi lukioihin: Ryhmäytyminen kouluun kiinnittymisen tukena
Salmenpää, Sanni (2025)
Salmenpää, Sanni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520896
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lukio-opiskelijoiden ryhmäytymistä ja kouluun kiinnittymistä sekä niiden edistämistä. Erityisesti työ keskittyy pakopelin kehittämiseen työkaluksi, joka tukee opiskelijaryhmien vuorovaikutustaitoja sekä yhteisöllisyyttä. Työ toteutetaan yhteistyössä NEST-keskuksen Meijän lukio II – Lukiolaisten koulupudokkuuden ennaltaehkäisy ja hyvinvoinnin tukeminen Itä-Suomessa -hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa pakopelityökalu, jota voidaan käyttää lukioissa ryhmäytymisen tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jonka tuloksena eli produktiona syntyi lukioon soveltuva pakopelityökalu. Prosessi sisälsi pakopelin peliosuuden suunnittelun, testauksen, arvioinnin ja kehittämisen sekä pelin ympärille luotujen käyttöohjeiden suunnittelun, kehittämisen, arvioinnin ja parantelun.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu kouluun kiinnittymiseen ja sen
kolmeen eri ulottuvuuteen, ryhmäytymisen ja ryhmäyttämisen käsitteisiin sekä pakopelin hyödyntämiseen tässä kontekstissa.
Pakopeli sisältää lukiolaisille suunnattuja ongelmanratkaisua, yhteistyötä ja vuorovaikutusta vaativia tehtäviä. Pakopelin tekninen pilotointi ja pelin toimivuuden testaus toteutettiin yhteistyössä opinnäytetyön toimeksiantajan, Meijän lukio II -hankkeen lukioiden opiskelijaryhmien kanssa. Teknisen toimivuuden saavuttamisen jälkeen pakopelille luotiinn käyttöohjeet.
Käyttöohjeiden kehityksen myötä kokonaisuudessaan syntyi pakopelityökalu. Työkalun pakopeli osuutta arvioivat ja kehittävät Meijän lukio II -hankkeen lukioiden opiskelijat ja pakopelityökalua kommentoivat Meijän lukio II -hankkeen työntekijät sekä muut nuorten kanssa työskentelevät toimijat.
Pakopelityökalua voidaan jatkossa hyödyntää osana lukiolaisten ryhmäytymisprosessia ja siten tukea heidän kouluun kiinnittymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jonka tuloksena eli produktiona syntyi lukioon soveltuva pakopelityökalu. Prosessi sisälsi pakopelin peliosuuden suunnittelun, testauksen, arvioinnin ja kehittämisen sekä pelin ympärille luotujen käyttöohjeiden suunnittelun, kehittämisen, arvioinnin ja parantelun.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu kouluun kiinnittymiseen ja sen
kolmeen eri ulottuvuuteen, ryhmäytymisen ja ryhmäyttämisen käsitteisiin sekä pakopelin hyödyntämiseen tässä kontekstissa.
Pakopeli sisältää lukiolaisille suunnattuja ongelmanratkaisua, yhteistyötä ja vuorovaikutusta vaativia tehtäviä. Pakopelin tekninen pilotointi ja pelin toimivuuden testaus toteutettiin yhteistyössä opinnäytetyön toimeksiantajan, Meijän lukio II -hankkeen lukioiden opiskelijaryhmien kanssa. Teknisen toimivuuden saavuttamisen jälkeen pakopelille luotiinn käyttöohjeet.
Käyttöohjeiden kehityksen myötä kokonaisuudessaan syntyi pakopelityökalu. Työkalun pakopeli osuutta arvioivat ja kehittävät Meijän lukio II -hankkeen lukioiden opiskelijat ja pakopelityökalua kommentoivat Meijän lukio II -hankkeen työntekijät sekä muut nuorten kanssa työskentelevät toimijat.
Pakopelityökalua voidaan jatkossa hyödyntää osana lukiolaisten ryhmäytymisprosessia ja siten tukea heidän kouluun kiinnittymistä.