Kunnan ensimmäisen luonnon monimuotoisuus -ohjelman laatiminen, Vihdin kunnan LUMO-ohjelma 2024–2030
Schmidt, Martina (2025)
Schmidt, Martina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520660
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tilaajana toimi Vihdin kunta. Opinnäytetyössä on laadittu kunnalle ensimmäinen luonnon monimuotoisuusohjelma (LUMO-ohjelma). Tutkielmassa käsitellään luonnon monimuotoisuutta sekä luonnon monimuotoisuusohjelmien laadintaa yleisellä tasolla. Lisäksi siinä tarkastellaan Vihdin kunnan luonnon monimuotoisuusohjelman laadinnan eri vaiheita ja kunnassa käytössä olevia luonnon monimuotoisuutta edistäviä toimintatapoja. Tutkielmassa perehdytään myös kuntalaisten osallistamiseen ohjelman laatimisessa ja luonnon monimuotoisuuden edistämisessä.
Vihdin kunnan ensimmäinen luonnon monimuotoisuusohjelma on laadittu turvaamaan ja edistämään luonnon monimuotoisuutta kunnan alueella. Ohjelma toimii konkreettisena ja kunnan toimintaa läpileikkaavana työkaluna. Se kokoaa myös laajasti tietoa alueen luonnosta ja sen erityispiirteistä. Ohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi on määritelty kolme päämäärää, joiden toteuttamista tukee viisi tavoitetta. Tavoitteiden mukaisilla toimenpiteillä turvataan luonnon monimuotoisuutta kunnan eri sektoreilla.
Kunnan alueen luontoarvojen kartoittamisessa on hyödynnetty luotettavaa ja saatavilla olevaa aineistoa. Tietoa on kerätty paitsi kunnan teettämistä luontoselvityksistä myös kuntalaisten ja sidosryhmien toimittamista aineistoista. Lisäksi viranomaisilta, sidosryhmiltä ja kuntalaisilta on pyydetty ennakoivasti kommentteja sekä lausuntoja ohjelmaluonnoksen valmistuttua.
Ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet ovat syntyneet laajan yhteistyön tuloksena, johon ovat osallistuneet ohjausryhmä, kunnan työntekijät ja hallinnollinen sektori. Lisäksi ohjelman vaikuttavuutta on vahvistettu huomioimalla monipuolisesti kuntalaisten ja sidosryhmien näkemyksiä. Ohjelman seurantaa varten on laadittu suunnitelma.
Ohjelman toteutuksessa on hyödynnetty yhteistyöpalavereita ja sidosryhmäyhteistyötä sekä järjestetty kuntalais- ja yrityskysely, kaksi työpajaa, kaksi kuntalaisseminaaria ja keskusteluja muiden kuntien ja viranomaisten kanssa. Lisäksi aiheesta on viestitty aktiivisesti ja kuntalaisia on osallistettu kuvituskilpailun kautta. I detta examensarbete var uppdragsgivaren Vichtis kommun. Inom ramen för examensarbetet har kommunens första naturmångfaldsprogram utarbetats. Avhandlingen behandlar också naturens mångfald i allmänhet samt skapandet av ett mångfaldsprogram och dess olika skeden. Programmet har godkänts av Vichtis kommunfullmäktige den 10 juni 2024.
Vichtis kommuns första mångfaldsprogram har utarbetats för att skydda och främja biologisk mångfald på kommunens område. Programmet fungerar som ett konkret och övergripande verktyg för kommunen och sammanställer också information om områdets natur och dess särdrag. För att uppnå programmets mål har tre huvudmål definierats, vilka stöds av fem specifika delmål. Dessa mål uppnås genom ett flertal åtgärder som säkerställer bevarandet av naturvärdena inom olika sektorer i kommunen.
Vid insamlingen av information om naturvärdena i Vichtis har all tillgänglig och tillförlitlig information beaktats. Informationen har samlats från kommunens naturinventeringar samt från material som fåtts tillhanda av invånare och andra aktörer. Dessutom har myndigheter, intressegrupper och invånare ombetts att lämna synpunkter och utlåtanden efter att programutkastet färdigställts.
Programmets mål och åtgärder har tagits fram genom ett brett samarbete mellan styrgruppen, kommunens anställda och den administrativa sektorn. För att öka programmets genomslagskraft har även kommuninvånare och intressegrupper fått möjlighet att påverka. För att säkerställa uppföljningen av programmet har ett övervakningsplan utarbetats.
Utöver samarbetsmöten och arbete med intressegrupper har genomförandet av programmet inkluderat enkätundersökningar riktade till invånare och företag, två workshops, två invånarseminarier samt dialoger med andra kommuner och myndigheter. Dessutom har ämnet kommunicerats aktivt och kommuninvånare har engagerats genom en illustrationstävling. This master’s thesis is compiled of a biodiversity program that has been conducted for the municipality of Vihti. The thesis also includes an analysis of the development phases in the programme. The programme was approved by the Vihti municipal council on June 10, 2024.
Vihti’s first biodiversity programme aims to serve as a concrete and cross-cutting tool for the municipality, with the primary goal of protecting and enhancing biodiversity in the Vihti area. The programme also compiles information about the area’s natural environment and its ecological values. To safeguard biodiversity, the programme defines three main objectives, which are supported by five more specific goals. These goals are pursued through a range of measures that help ensure biodiversity across multiple sectors.
The information on Vihti’s natural values has been gathered from reliable sources, including municipal nature surveys and data provided by residents and stakeholders. Additionally, officials, stakeholders, and citizens were proactively invited to provide feedback, and they had the opportunity to submit statements and comments during the program’s drafting process.
The program’s goals and measures result from extensive collaboration between the steering group, municipal employees, and the administrative sector. To strengthen its impact, input from residents and stakeholders has also been considered. A monitoring plan has been developed to ensure ongoing follow-up of the programme.
In addition to cooperative meetings and stakeholder collaboration, the program’s implementation included citizen and business surveys, two workshops, two public seminars, and discussions with other municipalities and authorities. In addition, the topic has been actively communicated, and residents have been engaged through an illustration contest.
Vihdin kunnan ensimmäinen luonnon monimuotoisuusohjelma on laadittu turvaamaan ja edistämään luonnon monimuotoisuutta kunnan alueella. Ohjelma toimii konkreettisena ja kunnan toimintaa läpileikkaavana työkaluna. Se kokoaa myös laajasti tietoa alueen luonnosta ja sen erityispiirteistä. Ohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi on määritelty kolme päämäärää, joiden toteuttamista tukee viisi tavoitetta. Tavoitteiden mukaisilla toimenpiteillä turvataan luonnon monimuotoisuutta kunnan eri sektoreilla.
Kunnan alueen luontoarvojen kartoittamisessa on hyödynnetty luotettavaa ja saatavilla olevaa aineistoa. Tietoa on kerätty paitsi kunnan teettämistä luontoselvityksistä myös kuntalaisten ja sidosryhmien toimittamista aineistoista. Lisäksi viranomaisilta, sidosryhmiltä ja kuntalaisilta on pyydetty ennakoivasti kommentteja sekä lausuntoja ohjelmaluonnoksen valmistuttua.
Ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet ovat syntyneet laajan yhteistyön tuloksena, johon ovat osallistuneet ohjausryhmä, kunnan työntekijät ja hallinnollinen sektori. Lisäksi ohjelman vaikuttavuutta on vahvistettu huomioimalla monipuolisesti kuntalaisten ja sidosryhmien näkemyksiä. Ohjelman seurantaa varten on laadittu suunnitelma.
Ohjelman toteutuksessa on hyödynnetty yhteistyöpalavereita ja sidosryhmäyhteistyötä sekä järjestetty kuntalais- ja yrityskysely, kaksi työpajaa, kaksi kuntalaisseminaaria ja keskusteluja muiden kuntien ja viranomaisten kanssa. Lisäksi aiheesta on viestitty aktiivisesti ja kuntalaisia on osallistettu kuvituskilpailun kautta.
Vichtis kommuns första mångfaldsprogram har utarbetats för att skydda och främja biologisk mångfald på kommunens område. Programmet fungerar som ett konkret och övergripande verktyg för kommunen och sammanställer också information om områdets natur och dess särdrag. För att uppnå programmets mål har tre huvudmål definierats, vilka stöds av fem specifika delmål. Dessa mål uppnås genom ett flertal åtgärder som säkerställer bevarandet av naturvärdena inom olika sektorer i kommunen.
Vid insamlingen av information om naturvärdena i Vichtis har all tillgänglig och tillförlitlig information beaktats. Informationen har samlats från kommunens naturinventeringar samt från material som fåtts tillhanda av invånare och andra aktörer. Dessutom har myndigheter, intressegrupper och invånare ombetts att lämna synpunkter och utlåtanden efter att programutkastet färdigställts.
Programmets mål och åtgärder har tagits fram genom ett brett samarbete mellan styrgruppen, kommunens anställda och den administrativa sektorn. För att öka programmets genomslagskraft har även kommuninvånare och intressegrupper fått möjlighet att påverka. För att säkerställa uppföljningen av programmet har ett övervakningsplan utarbetats.
Utöver samarbetsmöten och arbete med intressegrupper har genomförandet av programmet inkluderat enkätundersökningar riktade till invånare och företag, två workshops, två invånarseminarier samt dialoger med andra kommuner och myndigheter. Dessutom har ämnet kommunicerats aktivt och kommuninvånare har engagerats genom en illustrationstävling.
Vihti’s first biodiversity programme aims to serve as a concrete and cross-cutting tool for the municipality, with the primary goal of protecting and enhancing biodiversity in the Vihti area. The programme also compiles information about the area’s natural environment and its ecological values. To safeguard biodiversity, the programme defines three main objectives, which are supported by five more specific goals. These goals are pursued through a range of measures that help ensure biodiversity across multiple sectors.
The information on Vihti’s natural values has been gathered from reliable sources, including municipal nature surveys and data provided by residents and stakeholders. Additionally, officials, stakeholders, and citizens were proactively invited to provide feedback, and they had the opportunity to submit statements and comments during the program’s drafting process.
The program’s goals and measures result from extensive collaboration between the steering group, municipal employees, and the administrative sector. To strengthen its impact, input from residents and stakeholders has also been considered. A monitoring plan has been developed to ensure ongoing follow-up of the programme.
In addition to cooperative meetings and stakeholder collaboration, the program’s implementation included citizen and business surveys, two workshops, two public seminars, and discussions with other municipalities and authorities. In addition, the topic has been actively communicated, and residents have been engaged through an illustration contest.