Lukivaikeus ja korkeakouluopinnot : konkreettisia keinoja opintojen suorittamiseen
Österberg, Nea; Ruusujoki, Oona (2025)
Österberg, Nea
Ruusujoki, Oona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520815
Tiivistelmä
Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista. Viimeisimmän opiskelijoille suunnatun tutkimuksen mukaan 8 prosentilla suomalaisista korkeakouluopiskelijoista oli todettu oppimiseen vaikuttava lukemisen vaikeus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lukivaikeuksien vaikutuksia korkeakouluopiskeluun ja koota erilaisia menetelmiä niissä suoriutumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakua tehtiin useista tietokannoista, kuten ERIC ja Medic. Lisäksi manuaalista hakua tehtiin koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Lukivaikeuksista kärsivät kohtaavat elämänsä aikana useita epäonnistumisia erityisesti opinnoissaan. Opiskelijoiden lukivaikeus on yhteydessä syrjäytymiseen sekä muihin mielenterveysongelmiin. Lukivaikeus vaikuttaa kokonaisvaltaisesti elämänlaatuun ja opintomenestykseen, minkä vuoksi on tärkeää havaita toimivia keinoja opinnoissa suoriutumiseen. Tulosten perusteella erilaiset konkreettiset apukeinot, kuten teknologia ja erityisjärjestelyt ovat olleet hyödyllisiä. Erityisjärjestelyjä voivat olla suulliset tentit, lisäaika tai pienryhmäopiskelu. Tärkeässä roolissa esiintyy psykososiaalinen tuki. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää terveydenhuollon ammattilaiset, opettajat ja itse opiskelijat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lukivaikeuksien vaikutuksia korkeakouluopiskeluun ja koota erilaisia menetelmiä niissä suoriutumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakua tehtiin useista tietokannoista, kuten ERIC ja Medic. Lisäksi manuaalista hakua tehtiin koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Lukivaikeuksista kärsivät kohtaavat elämänsä aikana useita epäonnistumisia erityisesti opinnoissaan. Opiskelijoiden lukivaikeus on yhteydessä syrjäytymiseen sekä muihin mielenterveysongelmiin. Lukivaikeus vaikuttaa kokonaisvaltaisesti elämänlaatuun ja opintomenestykseen, minkä vuoksi on tärkeää havaita toimivia keinoja opinnoissa suoriutumiseen. Tulosten perusteella erilaiset konkreettiset apukeinot, kuten teknologia ja erityisjärjestelyt ovat olleet hyödyllisiä. Erityisjärjestelyjä voivat olla suulliset tentit, lisäaika tai pienryhmäopiskelu. Tärkeässä roolissa esiintyy psykososiaalinen tuki. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää terveydenhuollon ammattilaiset, opettajat ja itse opiskelijat.