Helsingin Paperinkeräyspalvelu Oy:n talouden nykytilaselvitys ja kannattavuuden kehittäminen
Linikko, Marko (2025)
Linikko, Marko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621028
Tiivistelmä
Jätehuollon ala on viimeisien vuosien aikana muuttunut sekä erityisesti paperinkeräämiseen liittyvä jätehuolto on ollut muutoksen alla muun muassa digitalisaation vuoksi. Kerättävää jätepaperimateriaalia ei kerry niin paljoa kuin vielä muutama vuosi sitten. Ja suunta on vuosi vuodelta vähenemään päin. Korona pandemian sekä Ukrainan sota on vaikuttanut paperinkeräämisen palveluihin. Asiakkaat ovat kokeneet palvelun tarpeettomaksi tai vähentäneet palvelun käyttöä etätyö mahdollisuuksien takia. Polttoaine- sekä muut kaluston yllä-pitämiseen liittyvät ovat olleet kovassa kasvussa. Jätehuollossa kilpailu on kuitenkin kovaa, eikä palveluiden hintoja voida nostaa samassa suhteessa kuin kulut nousevat.
Tavoite oli selvittää Helsingin paperinkeräyspalvelu Oy:n taloudellista nykytilaa sekä pohtia sen pohjalta kannattavuuden parantamista ilman suuria riskejä tai investointeja. Tavoitetta kohti lähdettiin ensin laatimaan kehityskyselyä yrityksen henkilökunnalle, jotta kaikkien näkemyksiä saatiin esille toiminnan kehittämiseksi. Myös yrityksen tuloslaskelmaa tarkasteltiin, jotta ymmärrettäisiin paremmin yrityksen talousrakennetta. Erityisesti yrityksen kulurakenne avasi ajatuksia siitä, miten yrityksen kannattavuutta voidaan parantaa.
Kun yrityksen eri palveluita sekä viikoittaisia ajoreittejä tutkittiin, saatiin selvitettyä miksi yrityksen kannattavuus ei ole ollut hyvällä tasolla. Lisäksi yrityksellä ei ole ollut tarkkaa kustannuslaskentaa muun muassa kulje-tuskaluston osalta, jotta pystyttäisiin luomaan oikeanlaista hinnoittelua palveluille. Kalustokohtainen kustannuslaskenta saatiin toteutettu, mikä auttoi parantamaan ymmärrystä, miten eri palveluita sekä ajoreittejä voidaan tehostaa sekä hinnoitella paremmin. Keräyspaperiastioiden täyttymisasteita seurattiin sekä muutettiin tyhjennysvälejä sopivimmiksi. myös ajojärjestelyn avulla tehostettiin eri reittejä, jotta saatiin polttoaine-kustannuksia pienennettyä. Monia eri syitä havaittiin mitkä huononsivat yrityksen kannattavuutta, mutta näihin syihin myös reagoitiin nopeasti ilman investointeja sekä riskien ottoa.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että yrityksen kannattavuus ei perustu pelkästään asiakasmääriin sekä myyntilukuihin, vaan taustalla vaikuttaa myös tarkkaa taloudenhallintaa muun muassa yrityksen kulurakenteen osalta. Tulevaisuutta varten yritys sai uusia ajatuksia sekä työkaluja, jotta kulurakennetta voidaan tarkemmin seurata sekä reagoida tarvittaessa.
Tavoite oli selvittää Helsingin paperinkeräyspalvelu Oy:n taloudellista nykytilaa sekä pohtia sen pohjalta kannattavuuden parantamista ilman suuria riskejä tai investointeja. Tavoitetta kohti lähdettiin ensin laatimaan kehityskyselyä yrityksen henkilökunnalle, jotta kaikkien näkemyksiä saatiin esille toiminnan kehittämiseksi. Myös yrityksen tuloslaskelmaa tarkasteltiin, jotta ymmärrettäisiin paremmin yrityksen talousrakennetta. Erityisesti yrityksen kulurakenne avasi ajatuksia siitä, miten yrityksen kannattavuutta voidaan parantaa.
Kun yrityksen eri palveluita sekä viikoittaisia ajoreittejä tutkittiin, saatiin selvitettyä miksi yrityksen kannattavuus ei ole ollut hyvällä tasolla. Lisäksi yrityksellä ei ole ollut tarkkaa kustannuslaskentaa muun muassa kulje-tuskaluston osalta, jotta pystyttäisiin luomaan oikeanlaista hinnoittelua palveluille. Kalustokohtainen kustannuslaskenta saatiin toteutettu, mikä auttoi parantamaan ymmärrystä, miten eri palveluita sekä ajoreittejä voidaan tehostaa sekä hinnoitella paremmin. Keräyspaperiastioiden täyttymisasteita seurattiin sekä muutettiin tyhjennysvälejä sopivimmiksi. myös ajojärjestelyn avulla tehostettiin eri reittejä, jotta saatiin polttoaine-kustannuksia pienennettyä. Monia eri syitä havaittiin mitkä huononsivat yrityksen kannattavuutta, mutta näihin syihin myös reagoitiin nopeasti ilman investointeja sekä riskien ottoa.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että yrityksen kannattavuus ei perustu pelkästään asiakasmääriin sekä myyntilukuihin, vaan taustalla vaikuttaa myös tarkkaa taloudenhallintaa muun muassa yrityksen kulurakenteen osalta. Tulevaisuutta varten yritys sai uusia ajatuksia sekä työkaluja, jotta kulurakennetta voidaan tarkemmin seurata sekä reagoida tarvittaessa.