RAI-kompetens och tillämpande av RAI-information inom hemvården i Österbottens välfärdsområde
Smeds, Johanna (2025)
Smeds, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621032
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vad som kan göras för att RAI-informationen ska tillämpas i högre grad inom hemvården i Österbottens välfärdsområde. Detta är av intresse eftersom bedömningsverktyget RAI har en så pass central roll inom hemvården, både när det gäller tillhandahållande av service för den enskilda klienten och när det kommer till att utvärdera och utveckla verksamheten. Tidigare studier har visat på att det ofta finns utmaningar gällande personalens RAI-kompetens och tillämpande av RAI-information.
Undersökningen har genomförts genom en enkät, som har skickats ut till samtliga serviceförmän, serviceansvariga och RAI-ansvariga inom Österbottens välfärdsområde. Ungefär hälften av de tillfrågade svarade på enkäten inom utsatt tid efter en påminnelse. Enkäten hade tio frågor, kunde genomföras antingen på svenska eller på finska och utgjordes i huvudsak av frågor med fasta svarsalternativ.
Resultatet är i linje med tidigare studier och tyder på att det finns utmaningar gällande RAI-kompetensen, användningen av RAI i klientarbetet och användningen av RAI-jämförelseinformation. Det finns skillnader mellan de undersökta grupperna i resultatet på samtliga frågor. Detta arbete visar på vilka hinder som finns när det gäller att använda RAI-informationen och även vilken typ av utbildning eller handledning som önskas.
Undersökningen har genomförts genom en enkät, som har skickats ut till samtliga serviceförmän, serviceansvariga och RAI-ansvariga inom Österbottens välfärdsområde. Ungefär hälften av de tillfrågade svarade på enkäten inom utsatt tid efter en påminnelse. Enkäten hade tio frågor, kunde genomföras antingen på svenska eller på finska och utgjordes i huvudsak av frågor med fasta svarsalternativ.
Resultatet är i linje med tidigare studier och tyder på att det finns utmaningar gällande RAI-kompetensen, användningen av RAI i klientarbetet och användningen av RAI-jämförelseinformation. Det finns skillnader mellan de undersökta grupperna i resultatet på samtliga frågor. Detta arbete visar på vilka hinder som finns när det gäller att använda RAI-informationen och även vilken typ av utbildning eller handledning som önskas.