Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

6–9-vuotiaiden ADHD-oireisten lasten tukeminen kouluympäristössä : opas opettajille ja ohjaajille

Joensivu, Inka; Saarenmaa, Silja (2025)

Avaa tiedosto
Joensivu_Saarenmaa.pdf (2.914Mt)
Lataukset: 


Joensivu, Inka
Saarenmaa, Silja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520835
Tiivistelmä
ADHD, eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, on neurokehityksellinen häiriö. ADHD vaikuttaa lapsen toimintakykyyn merkittävästi. Hoidossa tärkeää on kouluympäristöstä saatava tuki sekä vanhempien ohjaus. 6–9-vuotiaan lapsen taidot kehittyvät nopeasti tässä ikävaiheessa.

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Tarkoituksena oli kerätä strategioita ADHD-oireiselle lapselle kouluympäristöön. Tavoitteena oli yhteistoiminnassa toimeksiantajan, Terapiatalo Lautturin, kanssa luoda opas opettajille ja ohjaajille. Opas sisältää tietoa neuromoninaisuudesta sekä vinkkejä opettajille ja ohjaajille, kuinka voidaan tukea ADHD-oireista lasta toimimaan koulussa. Opas kohdentuu vinkeiksi kouluarjessa toimimiseen. Lisäksi sillä voidaan saada lisää ymmärrystä opettajille ja auttaa heitä kohtaamaan ADHD-oireinen oppilas paremmin.

Oppaan rakentamiseksi toteutettiin kirjallisuuskatsaus sekä koottiin toimeksiantajayrityksen toimintaterapeuttien parhaaksi kokemansa toimintatavat lasten tukemiseksi. Kirjallisuuskatsauksella pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen: ”Minkälaisia interventioita/strategioita on tehty 6–9-vuotiaiden ADHD-oireisten lasten kanssa kouluympäristössä?”. Kirjallisuuskatsauksesta löytyneet strategiat jakautuivat neljään pääkategoriaan, jotka olivat ympäristön muokkaus, hyvän käytöksen tukeminen, toiminnanohjauksen tukeminen ja tunne- ja kaveritaidot.

Kehittämisprosessin aikana pidettiin kolme palaveria, joissa kerättiin tietoja opasta varten sekä toimeksiantajan muokkausehdotuksia. Kirjallisuuskatsauksen tulokset ja toimintaterapeuttien vinkit koottiin 12-sivuiseksi tulostettavaksi oppaaksi. Oppaaseen sisältyy yhteensä kuusi otsikkoa, joiden sisälle vinkit kouluympäristöä varten koottiin. Oppaassa käsitellään seuraavia teemoja: hyvän käytöksen tukeminen, struktuuri, ohjeistuksen antaminen, ympäristön muokkaus, kaveri- ja tunnetaidot sekä vireystila.

Opas toimitettiin toimeksiantajalle sähköisessä muodossa jatkokäyttämistä ja -kehittämistä varten. Opas on julkinen ja sitä voi hyödyntää muutkin ADHD-oireisten lasten kanssa työskentelevät ammattilaiset sekä lasten vanhemmat. Tulevaisuudessa voidaan arvioida oppaan käytännön hyötyjä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste