Henkilöbrändin mainehaitat ja maineenhallinnan keinot liiketoiminnassa : case Matilda Djerf ja Djerf Avenue
Kemppinen, Iida-Olivia (2025)
Kemppinen, Iida-Olivia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520913
Tiivistelmä
Henkilöbrändien rooli on korostunut sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin myötä. Maine vaikuttaa yhä useammin myös liiketoimintaan, erityisesti silloin, kun henkilöbrändi ja yritys ovat tiiviisti sidoksissa toisiinsa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritys voi toimia tilanteessa, kun henkilöbrändiin liittyvä maine joutuu koetukselle.
Työssä tarkastellaan henkilöbrändin merkitystä liiketoiminnalle ja siihen liittyviä riskejä. Aineisto perustuu uutis- ja sosiaalisen median sisältöihin, joiden pohjalta analysoitiin vaikuttaja Matilda Djerfin ja hänen perustamansa yrityksen Djerf Avenuen kohtaamaa mainekriisiä. Tarkastelun kohteena olivat yleisön reaktiot, viestinnän sisältö sekä toteutetut maineenhallinnan keinot. Lisäksi työssä esitetään suosituksia tehokkaampaan maineenhallintaan.
Tulokset osoittavat, että ristiriita Djerf Avenuen arvolupausten ja todellisten toimintatapojen välillä heikensi yleisön luottamusta. Kriisiin reagoitiin muun muassa Instagram-kommenteilla, mutta viestintä koettiin epäjohdonmukaiseksi ja riittämättömäksi. Onnistunut maineenhallinta edellyttää konkreettisia tekoja ja rehellistä viestintää. Työ tarjoaa käytännön näkökulmia ja suosituksia henkilöbrändien maineenhallintaan, ja se voi hyödyttää erityisesti vaikuttajia, yrittäjiä sekä muita henkilöbrändien kanssa työskenteleviä.
Työssä tarkastellaan henkilöbrändin merkitystä liiketoiminnalle ja siihen liittyviä riskejä. Aineisto perustuu uutis- ja sosiaalisen median sisältöihin, joiden pohjalta analysoitiin vaikuttaja Matilda Djerfin ja hänen perustamansa yrityksen Djerf Avenuen kohtaamaa mainekriisiä. Tarkastelun kohteena olivat yleisön reaktiot, viestinnän sisältö sekä toteutetut maineenhallinnan keinot. Lisäksi työssä esitetään suosituksia tehokkaampaan maineenhallintaan.
Tulokset osoittavat, että ristiriita Djerf Avenuen arvolupausten ja todellisten toimintatapojen välillä heikensi yleisön luottamusta. Kriisiin reagoitiin muun muassa Instagram-kommenteilla, mutta viestintä koettiin epäjohdonmukaiseksi ja riittämättömäksi. Onnistunut maineenhallinta edellyttää konkreettisia tekoja ja rehellistä viestintää. Työ tarjoaa käytännön näkökulmia ja suosituksia henkilöbrändien maineenhallintaan, ja se voi hyödyttää erityisesti vaikuttajia, yrittäjiä sekä muita henkilöbrändien kanssa työskenteleviä.